MPDR081 Introduction to Didactics

Faculty of Medicine
Spring 2008
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (lecturer)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (assistant)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (assistant)
Guaranteed by
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Timetable
Thu 9:45–11:25 budova E - učebna 26
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
  • Health Sciences (programme LF, N-SZ, specialization Teaching Specialization Optics and Optometrics)
  • Health Sciences (programme LF, N-SZ, specialization Teaching Specialization Human Alimentation)
Course objectives (in Czech)
Didaktická propedeutika prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (8. semestr - 2 hodiny týdně) Didaktická propedeutika navazuje na pedagogické a psychologické poznatky, které si studenti osvojili v předcházející fázi studia. Vytváří obsahové i metodologické předpoklady pro úspěšné zvládnutí oborových (předmětových) didaktik a pedagogické praxe. Cílem výuky a studia je osvojit si myšlení moderní didaktiky v systémových souvislostech výchovně-vzdělávacích jevů a současně položit základy pro úspěšnou vyučovací praxi. Důraz je kladen na interaktivní a komunikační aspekty výchovně-vzdělávací práce, na rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků a na formování celé jejich osobnosti. Studenti jsou podněcováni k tomu, aby byli schopni diferencovat a individualizovat svou práci s žáky a aby byli otevření pro inovace, experimentování a další zkvalitňování výuky. Studenti si osvojí alternativní přístupy k tvorbě kurikula, k metodám výuky, k využívání moderní didaktické techniky a k řízení výchovně-vzdělávacího procesu. Studenti se učí chápat základní didaktické situace, vidět je ve vzájemných souvislostech a zvládat elementární didaktické dovednosti. Dílčím záměrem studia je osvojit si tvůrčí přístup k řešení didaktických situací ve školské praxi spolu s metodami učitelovy sebereflexe.
Syllabus (in Czech)
  • Základní okruhy:
  • Moderní didaktika
  • Cíle vzdělávání
  • Kurikulum
  • Vyučovací proces a jeho fáze
  • Výukové metody
  • Organizace výuky
  • Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti
  • Názornost
  • Pedagogická komunikace
  • Hodnocení a klasifikace
  • Moderní média
  • Příprava na výuku
  • Pozorování, záznam pedagogických situací
  • Hospitace, hodnocení
  • Závěry z průzkumu ve škole
  • LITERATURA:
  • MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : MU, 1995.
  • Kolektiv. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno : MU, 1998.
  • MAŇÁK, J. a kol. Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997.
  • průcha, J. a kol. Pedagogický slovník. Praha : Portál,1998.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/med/spring2008/MPDR081