BVZP021c Základy pedagogiky - cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
Rozvrh
St 7:00–8:30 učebna 60, St 7:00–8:40 učebna 60
Předpoklady
ZC011 Zacházení s chemickými látkami
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět základy pedagogiky navazuje na pedagogické a psychologické poznatky, které si studenti osvojili v předcházející fázi studia. Cílem výuky a studia je osvojit si myšlení moderní pedagogiky v systémových souvislostech výchovně - vzdělávacích jevů. Důraz je kladen na interaktivní a komunikační aspekty výchovně - vzdělávací práce, na rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti studentů. Studenti jsou podněcováni k tomu, aby byli otevření pro inovace, experimentování a další zkvalitňování výuky. Studenti si osvojí alternativní přístupy k tvorbě kurikula, k metodám výuky, k využívání moderní didaktické techniky. Učí se chápat základní didaktické situace, vidět je ve vzájemných souvislostech a zvládat elementární didaktické dovednosti.
Osnova
  • Základní okruhy: Moderní didaktika Cíle vzdělávání Kurikulum Vyučovací proces a jeho fáze Výukové metody Organizace výuky Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti Názornost Pedagogická komunikace Hodnocení a klasifikace Moderní média Příprava na výuku Pozorování, záznam pedagogických situací Hospitace, hodnocení Závěry z hospitace ve škole
Literatura
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2003, 98 s. škola v praxi, svazek 2. ISBN 80-86633-04-7. info
  • MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 89 s. ISBN 8021015497. info
Výukové metody
teoretická příprava formou semináře s důrazem na aktuální výchovné jevy a náročné pedagogické situace
Metody hodnocení
zápočet, pravidelná docházka studenta na seminář a seminární práce v rozsahu 3 stránek, kterou student odevzdá v elektronické // tištěné podobě vyučujícímu do dohodnutého termínu
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.