LF:MPDI101 Pedag.psych.diagnost. - Informace o předmětu
MPDI101 Pedag.psych.diagnostika
Lékařská fakultajaro 2010
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (pomocník)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová - Rozvrh
- St 12:30–16:00 učebna 60
- Předpoklady
- MPMV091 Teorie a metod. výchovy && MPPH081 Psychohygiena
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace optometrie)
- Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace výživa člověka)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou: studenti mají porozumět obecným otázkám pedagogické a psychologické diagnostiky; mají být informováni o metodologických základech pedagogické a psychologické diagnostiky; mají pochopit etické otázky diagnostiky, možnosti a limity poznávání lidí.
- Osnova
- 1.Diagnostika vztahů v rodině.
- 2.Školní diagnostika.
- 3.Školní připravenost.
- 4. Neúspěšný jedinec či počáteční nezdary dítěte.
- 5.Diagnostika žáka, školních podmínek a stylu práce školy.
- 6.Diagnostika školního (třídního) klimatu.
- 7.Profesionální orientace.
- 8.Metody diagnostikování průběhu a výsledků výchovně vzdělávací práce.
- 9.Pedagogická diagnostika ve výchovných činnostech.
- 10.Diagnostika vybraných sociálně negativních jevů.
- 11.Metody psychodiagnostiky.
- 12.Psychologické metody a jejich vlastnosti. Přehled.
- 13.Klinické metody: pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů.
- 14.Testové metody: výkonové testy, testy osobnosti (projektivní, objektivní, dotazníky, posuzovací stupnice).
- 15.Ukázky práce s vybranými metodami.
- 16.Sociální, ekonomické a etické aspekty užívání psychologických testů.
- 17.Pedagogicko - psychologický nález – psaní posudků.
- Literatura
- SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie osobnosti a zdraví žáka. První. Brno: Masarykova univerzita, pedagogická fakulta, 2006, 167 s. Výzkumný záměr Škola a zdraví. ISBN 80-210-4077-7. info
- Kohoutek, R. Úvod do psychologie. Metody poznávání osobnosti a duševního zdraví žáka. Brno. PdF MU, 2006.
- Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, Portál 2001
- Monatová, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: PAIDO, 2000.
- Výukové metody
- přednášky, skupinové diskuse, domácí práce, četba
- Metody hodnocení
- kolokvium, 2 písemné testy
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2010/MPDI101