LF:BZOP0655x Odb.praxe v NP slož. a IZS V - Informace o předmětu
BZOP0655x Odborná praxe v NP složkách a IZS V
Lékařská fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/280/0. celkem 280. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Liana Greiffeneggová (cvičící)
- Garance
- Mgr. Liana Greiffeneggová
Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Liana Greiffeneggová
Dodavatelské pracoviště: Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Po 10. 4. až Pá 26. 5. každý pracovní den 6:00–14:00 Katedra porodní asistence
- Předpoklady
- BZOP0554x Odb.praxe v NP slož. a IZS IV
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnický záchranář (program LF, B-SZ)
- Cíle předmětu
- Předmět je praktického charakteru. Jeho cílem je postupná adaptace studentů na nemocniční prostředí a prostředí zdravotnické záchranné služby. Umožňuje aplikaci teoretických poznatků v podmínkách klinických pracovišť a pracovišť přednemocniční i nemocniční neodkladné péče. Seznamuje se základní ošetřovatelskou péčí na standardních typech oddělení, včetně složky ambulantní, i péčí specializovanou, charakteristickou pro přednemocniční a nemocniční neodkladnou péči. Studenti pracují pod vedením školitelů klinické praxe na akreditovaných pracovištích. Pracoviště mají logickou návaznost ve směru od péče standardní k vysoce specializované. Studenti budou schopni identifikace individuálních bio-psycho-socio-spirituálních potřeb klientů s použitím diagnostického algoritmu, navrhnout, prakticky realizovat a vyhodnotit účinnost plánu péče v součinnosti multidisciplinárního týmu, aplikovat teoretické znalosti do praxe.
- Osnova
- Praktická výuka je zaměřená na instruktivní vědomosti, dovednosti, návyky a pracovní stereotypy/algoritmy ošetřování nemocných na odděleních standardní a neodkladné péče:
- - postupné získávání pracovních stereotypů a jejich upevňování,
- -samostatná práce s dokumentací pacienta, monitorování jeho potřeb,
- - sestavování a realizace ošetřovatelského plánu v přirozených podmínkách, průběžné hodnocení realizovaných ošetřovatelských činností, změny v intervencích, vedoucí k úpravě zdravotního stavu pacienta,
- - respektování zvláštností ošetřovatelské péče u jednotlivých věkových kategorií,
- - předávání informací členům zdravotnického týmu,
- - organizace práce u výjezdové složky RLP-RZP-LZS a praktická aplikace teoretických znalostí a dovedností při práci u záchranné služby,
- - přebírání a předávání pacientů, první vyšetření a ošetření v rámci praxe u záchranné služby,
- - zná postupy při práci s laboratorním biologickým materiálem,
- - je obeznámen s organizací a způsobem práce na dispečinku ZZS, s komunikací s volajícími, s algoritmy činnosti a součinností s dalšími tísňovými službami,
- - zná vybavení a obsluhu zařízení sanitního vozu,
- - zapojuje se do práce v týmu osádky vozidla záchranné služby,
- - je aktivním členem týmů na akutním příjmu na ARO,
- - zvládá obsluhu zdravotnické techniky potřebnou k monitorování stavu pacienta/klienta,
- - respektuje práva pacientů a dodržuje zásady etiky,
- - prakticky zvládá základy chování v aseptickém prostředí operačního sálu, práce sestry anesteziologického úseku, komunikace s pacienty, zvládání náhlých změn stavu, polohování, bezpečnost pacienta, transport zpět na oddělení,
- - zná postup při příjmu rodičky na porodní sál, přípravě k porodu, psychoterapeutický přístup, komunikaci s rodičkou a příbuznými, způsob vedení spontánního porodu, ošetření novorozence, resuscitaci novorozence, zajištěný transport novorozenců,
- - je schopen orientačního hodnocení stavu novorozence, hlavních rizik, základní ošetřovatelských postupů, zajištění transportu novorozence.
- - Absolvování odborné praxe, plnění předem stanovených cílů a praktické provádění výkonů studenti zaznamenávají do Deníku odborné a individuální praxe. Pracoviště 6. semestru:
- Anesteziologicko-resuscitační oddělení dětské
- Anesteziologicko-resuscitační oddělení dospělí
- Jednotky intenzívní péče
- Porodní sál
- Popáleninová intenzívní péče
- Zdravotnická záchranná služba
- Literatura
- DOBIÁŠ, Viliam. Klinická propedeutika v urgentní medicíně. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 208 s. ISBN 9788024745718. info
- LIMMER, Daniel J. a Michael F. O'KEEFE. Emergency care. 12th ed. Boston: Brady, 2012, xxxix, 128. ISBN 9780132543804. info
- CLASSEN, Meinhard. Diferenciální diagnóza ve schématech. 2. české vyd. Praha: Grada, 2011, 104 s. ISBN 9788024735962. info
- ZEMAN, Miroslav a Zdeněk KRŠKA. Chirurgická propedeutika. Třetí, přepracované a do. Praha: Grada Publishing, 2011, 512 stran. ISBN 9788024737706. info
- ŠAMÁNKOVÁ, Marie. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 134 s. ISBN 9788024732237. info
- STEFFEN, Hans-Michael, Reinhard GRIEBENOV, Ingo MEUTHEN, Matthias SCHRAPPE a Dieter ZIEGENHAGEN. Diferenciální diagnostika ve vnitřním lékařství. Translated by Petr Sedláček. 1. české vydání. Praha: Grada, 2010, xxii, 391. ISBN 9788024727806. info
- HEHLMANN, Annemarie. Hlavní symptomy v medicíně : praktická příručka pro lékaře a studenty. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, xiv, 450. ISBN 9788024726120. info
- BULÍKOVÁ, Táňa. Od symptómu k diagnóze v záchrannej službe : kazuistiky. Martin: Osveta, 2010, 138 s. ISBN 9788080633349. info
- KAPOUNOVÁ, Gabriela. Ošetřovatelství v intenzivní péči. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 350 s. ISBN 9788024718309. info
- FENDRYCHOVÁ, Jaroslava a Michal KLIMOVIČ. Péče o kriticky nemocné dítě. 1. vyd. Brno: NCONZO, 2005, 414 s. ISBN 8070134275. info
- Výukové metody
- Studenti pracují pod vedením školitelů (mentorů), dle pokynů vyučující zpracovávají seminární práci se zaměřením na ošetřovatelský proces u pacienta v intenzívní péči.
- Metody hodnocení
- Student je hodnocen na školním formuláři školiteli na jednotlivých pracovištích.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2017/BZOP0655x