MNKO1022p Komunikace a edukace ve výživě II - přednáška

Lékařská fakulta
jaro 2022
Rozsah
1/0/0. 15. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Veronika Suchodolová (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
MVDr. Halina Matějová (přednášející)
Mgr. Kamila Jančeková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Veronika Išová (pomocník)
Garance
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
Po 14. 2. 13:00–16:20 C15/309, Po 21. 2. 13:00–16:20 C15/309, Po 28. 2. 13:00–16:20 C15/309, Po 7. 3. 13:00–16:20 C15/309, Po 14. 3. 13:00–16:20 C15/309, Po 21. 3. 13:00–16:20 C15/309, Po 28. 3. 13:00–16:20 C15/309, Po 4. 4. 13:00–16:20 C15/309, Po 11. 4. 13:00–16:20 C15/309, Po 25. 4. 13:00–16:20 C15/309, Po 2. 5. 13:00–16:20 C15/309, Po 9. 5. 13:00–16:20 C15/309, Po 16. 5. 13:00–16:20 C15/309, Po 23. 5. 13:00–16:20 C15/309
Předpoklady
MNKO0921c Komunikace I -cv.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět studenty seznamuje s problematikou komunikace ve výživě tak, aby si osvojili základní dovednosti správného šíření informací o výživě pro jednotlivce či populační skupinu. Důraz je kladen na specifika komunikace a edukace jednotlivých skupin - dětí, dospělých, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Součástí předmětu je teoretický základ publikační činnosti nejen pro odbornou, ale i pro laickou veřejnost a nácvik předávání informací o výživě v různých médiích.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka: -ovládá základní principy sociálního marketinku -provede kritickou analýzu výzkumných i popularizačních článků -dokáže pracovat s reklamou, výživovými mýty, hoaxovými zprávami v souvislostech s vědecky podloženými informacemi -vytvoří popularizační i odborný článek -zvolí vhodné formy komunikace ve zdravotnickém zařízení -navrhne vhodné formy edukace dle cíle, cílové skupiny a podmínek
Osnova
  • 1.Základy sociálního marketinku. 2.Reklama versus výživová doporučení, účinná výživová edukace. 3.Práce s mýty o výživě, hoaxovými zprávami, kritické čtení. 4.Popularizace vědy, nutriční terapeut v médiích, odpovědi na otázky pro laiky, odborníky. 5.Nutriční terapeut na trhu práce, sebeprezentace. 6.Kodex nutričního terapeuta. Možnosti edukace v poradnách, problematika názorového střetu, specifika pojetí výživy a výživových doporučeních. 7.Role nutričního terapeuta ve zdravotnických zařízeních I - komunikace ve zdravotnickém týmu. 8.Role nutričního terapeuta ve zdravotnických zařízeních II - komunikace s pacientem u lůžka, s klientem v poradně. 9.Projekty podpory zdraví regionální, celorepublikové či mezinárodní úrovně (z pohledu edukace a komunikace), příprava metodiky z oblasti správné výživy. 10.Tvorba odborných i populárních článku a sdělení o výživě.
Literatura
  • HOLLI, Betsy B. Communication and education skills for dietetics professionals. Edited by Betsy B. Holli. 5th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2009, xiv, 396. ISBN 9780781774345. info
  • LINHARTOVÁ, Věra. Praktická komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2007, 152 s. ISBN 978-80-247-1784. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví pro učitele. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006, 250 s. ISBN 8070447680. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Zdravá mateřská škola. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 141 s. ISBN 80-7178-048-0. info
Výukové metody
přednášky
Metody hodnocení
kolokvium, závěrečný projekt, publikace, prezentace Kolokvium po absolvování přednášek. Je nutná účast na 90% vyučovacích hodin, aktivní účast na výuce i diskusi.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.