LF:BTSP0411s Sp. pedagogika pro ortoptisty - Informace o předmětu
BTSP0411s Speciální a inkluzivní pedagogika pro ortoptisty
Lékařská fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/2/0. 30. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 14. 2. 15:40–17:20 učebna 52, Út 21. 2. 15:40–17:20 učebna 52, Út 28. 2. 15:40–17:20 učebna 52, Út 7. 3. 15:40–17:20 učebna 52, Út 14. 3. 15:40–17:20 učebna 52, Út 21. 3. 15:40–17:20 učebna 52, Út 28. 3. 15:40–17:20 učebna 52, Út 4. 4. 15:40–17:20 učebna 52, Út 11. 4. 15:40–17:20 učebna 52, Út 18. 4. 15:40–17:20 učebna 52, Út 25. 4. 15:40–17:20 učebna 52, Út 2. 5. 15:40–17:20 učebna 52, Út 9. 5. 15:40–17:20 učebna 52, Út 16. 5. 15:40–17:20 učebna 52, Út 23. 5. 15:40–17:20 učebna 52
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Ortoptika (program LF, B-ORTO)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem speciálněpedagogických přístupů k jedincům s postižením/znevýhodněním v inkluzivním rámci oboru. Propojením těchto přístupů do perspektiv kvality života jedince s postižením/znevýhodněním předmět rozšiřuje studentům znalosti o specifických potřebách těchto lidí a z nich plynoucích strategiích jejich podpory při zvládání překážek pro fungování v běžném životě. Studenti získají znalosti z aktuálních trendů ve speciální pedagogice.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude mít student znalosti pro aplikaci funkčních přístupů ke specifickým potřebám lidí s postižením/znevýhodněním a propojovat je do kontextů svého profesního oboru.
- Osnova
- 1. Postižení/znevýhodnění jako překážka kvality života a. ICF klasifikace b. Funkční strategie a inkluze 2. Speciální pedagogika a její inkluzivní koncept a. Od defektu ke speciálním vzdělávacím potřebám b. Od speciálních vzdělávacích potřeb k podpoře, posilování a provázení 3. Resilienční zdroje systémové/procesní/individuální a. Komunita, participace b. Vzdělávání a vzdělanost c. Rodina a vztahy d. Zvládání 4. Mentální postižení jako překážka kvality života a. Specifika komunikace, interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory c. Specifika přístupů k lidem s MP 5. Tělesné postižení jako překážka kvality života a. Specifika komunikace, interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory c. Specifika přístupů k lidem s TP 6. Sluchové postižení jako překážka kvality života a. Specifika komunikace, interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory c. Specifika přístupů k lidem s SP 7. Narušená komunikační schopnost jako překážka kvality života a. Specifika komunikace, interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory c. Specifika přístupů k lidem s PK 8. Poruchy chování jako překážka kvality života a. Specifika komunikace, interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory c. Specifika přístupů k lidem s MP 9. Specifické poruchy učení jako překážka kvality života a. Specifika interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory 10. Specifika přístupů k lidem s SP Systém podpůrných a provázejících organizací ve školském a neziskovém sektoru a. Školské poradenské služby b. Školní poradenské pracoviště
- Literatura
- doporučená literatura
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Lenka DOLEŽALOVÁ, Ilona FIALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Barbora CHLEBORADOVÁ, Veronika JÁNSKÁ, Petr KACHLÍK, Petr KOPEČNÝ, Michaela KRISTLOVÁ, Štěpánka LAUKOVÁ, Martina MALENOVÁ, Ivana MÁROVÁ, Jiří MARTINEC, Jarmila MÁTLOVÁ, Eva MATULOVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Kristýna PIPALOVÁ, Jarmila PIPEKOVÁ, Pavla PITNEROVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Dita ŠIMÁČKOVÁ, Dagmar TRCHALÍKOVÁ, Mária VINDIŠOVÁ, Věra VOJTOVÁ a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Tady jsme! Kazuistické studie ve speciální pedagogice - speciální pedagog a jeho role. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 250 s. ISBN 978-80-210-9562-5. info
- KOPEČNÝ, Petr, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Karel ČERVENKA, Lenka DOLEŽALOVÁ, Ilona FIALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Barbora CHLEBORADOVÁ, Petr KACHLÍK, Jana MAGEROVÁ, Ivana MÁROVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Evžen ŘEHULKA, Věra VOJTOVÁ a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Reflexe speciálních vzdělávacích potřeb v edukačním procesu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 150 s. ISBN 978-80-210-9206-8. info
- neurčeno
- KACHLÍK, Petr, Věra VOJTOVÁ, Karel ČERVENKA, Martin FIALA, Michaela FIALOVÁ, Tereza KRČMÁŘOVÁ, Viktor KRIŽO, Jiří MARTINEC, Petra SEGEŤOVÁ a Kateřina ŠTRAUSOVÁ. Edukační přístupy k dětem v riziku, s problémy a s poruchami v chování. první. Brno: MU, 2017, 199 s. ISBN 978-80-210-8916-7. URL info
- Výukové metody
- Interaktivní seminář, prezentace, videa, diskuse se studenty
- Metody hodnocení
- Případová práce 50 %, Portfoliové úkoly 30 %, Aktivní zapojení na semináři 20 %
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/do/ped/kat/specped/specped/index.qwarp
Detailní informace o realizaci výuky budou upřesněny na začátku semestru. https://is.muni.cz/do/ped/kat/specped/specped/index.qwarp - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2023/BTSP0411s