BTSP0411s Speciální a inkluzivní pedagogika pro ortoptisty

Lékařská fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 30. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 14. 2. 15:40–17:20 učebna 52, Út 21. 2. 15:40–17:20 učebna 52, Út 28. 2. 15:40–17:20 učebna 52, Út 7. 3. 15:40–17:20 učebna 52, Út 14. 3. 15:40–17:20 učebna 52, Út 21. 3. 15:40–17:20 učebna 52, Út 28. 3. 15:40–17:20 učebna 52, Út 4. 4. 15:40–17:20 učebna 52, Út 11. 4. 15:40–17:20 učebna 52, Út 18. 4. 15:40–17:20 učebna 52, Út 25. 4. 15:40–17:20 učebna 52, Út 2. 5. 15:40–17:20 učebna 52, Út 9. 5. 15:40–17:20 učebna 52, Út 16. 5. 15:40–17:20 učebna 52, Út 23. 5. 15:40–17:20 učebna 52
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem speciálněpedagogických přístupů k jedincům s postižením/znevýhodněním v inkluzivním rámci oboru. Propojením těchto přístupů do perspektiv kvality života jedince s postižením/znevýhodněním předmět rozšiřuje studentům znalosti o specifických potřebách těchto lidí a z nich plynoucích strategiích jejich podpory při zvládání překážek pro fungování v běžném životě. Studenti získají znalosti z aktuálních trendů ve speciální pedagogice.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude mít student znalosti pro aplikaci funkčních přístupů ke specifickým potřebám lidí s postižením/znevýhodněním a propojovat je do kontextů svého profesního oboru.
Osnova
  • 1. Postižení/znevýhodnění jako překážka kvality života a. ICF klasifikace b. Funkční strategie a inkluze 2. Speciální pedagogika a její inkluzivní koncept a. Od defektu ke speciálním vzdělávacím potřebám b. Od speciálních vzdělávacích potřeb k podpoře, posilování a provázení 3. Resilienční zdroje systémové/procesní/individuální a. Komunita, participace b. Vzdělávání a vzdělanost c. Rodina a vztahy d. Zvládání 4. Mentální postižení jako překážka kvality života a. Specifika komunikace, interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory c. Specifika přístupů k lidem s MP 5. Tělesné postižení jako překážka kvality života a. Specifika komunikace, interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory c. Specifika přístupů k lidem s TP 6. Sluchové postižení jako překážka kvality života a. Specifika komunikace, interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory c. Specifika přístupů k lidem s SP 7. Narušená komunikační schopnost jako překážka kvality života a. Specifika komunikace, interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory c. Specifika přístupů k lidem s PK 8. Poruchy chování jako překážka kvality života a. Specifika komunikace, interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory c. Specifika přístupů k lidem s MP 9. Specifické poruchy učení jako překážka kvality života a. Specifika interakce, edukace b. Vzdělávání a systém podpory 10. Specifika přístupů k lidem s SP Systém podpůrných a provázejících organizací ve školském a neziskovém sektoru a. Školské poradenské služby b. Školní poradenské pracoviště
Literatura
    neurčeno
  • KACHLÍK, Petr, Věra VOJTOVÁ, Karel ČERVENKA, Martin FIALA, Michaela FIALOVÁ, Tereza KRČMÁŘOVÁ, Viktor KRIŽO, Jiří MARTINEC, Petra SEGEŤOVÁ a Kateřina ŠTRAUSOVÁ. Edukační přístupy k dětem v riziku, s problémy a s poruchami v chování. první. Brno: MU, 2017, 199 s. ISBN 978-80-210-8916-7. URL info
Výukové metody
Interaktivní seminář, prezentace, videa, diskuse se studenty
Metody hodnocení
Případová práce 50 %, Portfoliové úkoly 30 %, Aktivní zapojení na semináři 20 %
Informace učitele
https://is.muni.cz/do/ped/kat/specped/specped/index.qwarp
Detailní informace o realizaci výuky budou upřesněny na začátku semestru. https://is.muni.cz/do/ped/kat/specped/specped/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.