MNKO1022c Komunikace a edukace ve výživě II - cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 30. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kamila Jančeková, Ph.D. (cvičící)
MVDr. Halina Matějová (cvičící)
Mgr. Veronika Suchodolová (cvičící)
Ing. Veronika Išová (pomocník)
Ing. Kateřina Novohradská (pomocník)
Garance
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Předpoklady
MNKO0921c Komunikace I -cv.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět studenty seznamuje s problematikou komunikace ve výživě tak, aby si osvojili základní dovednosti správného šíření informací o výživě pro jednotlivce či populační skupinu. Důraz je kladen na specifika komunikace a edukace jednotlivých skupin - dětí, dospělých, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Součástí předmětu je teoretický základ publikační činnosti nejen pro odbornou, ale i pro laickou veřejnost a nácvik předávání informací o výživě v různých médiích.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka: -ovládá základní principy sociálního marketinku -provede kritickou analýzu výzkumných i popularizačních článků -dokáže pracovat s reklamou, výživovými mýty, hoaxovými zprávami v souvislostech s vědecky podloženými informacemi -vytvoří popularizační i odborný článek -zvolí vhodné formy komunikace ve zdravotnickém zařízení -navrhne vhodné formy edukace dle cíle, cílové skupiny a podmínek
Osnova
  • 1.Základy sociálního marketinku. 2.Reklama versus výživová doporučení, účinná výživová edukace. 3.Práce s mýty o výživě, hoaxovými zprávami, kritické čtení. 4.Popularizace vědy, nutriční terapeut v médiích, odpovědi na otázky pro laiky, odborníky. 5.Nutriční terapeut na trhu práce, sebeprezentace. 6.Kodex nutričního terapeuta. Možnosti edukace v poradnách, problematika názorového střetu, specifika pojetí výživy a výživových doporučeních. 7.Role nutričního terapeuta ve zdravotnických zařízeních I - komunikace ve zdravotnickém týmu. 8.Role nutričního terapeuta ve zdravotnických zařízeních II - komunikace s pacientem u lůžka, s klientem v poradně. 9.Projekty podpory zdraví regionální, celorepublikové či mezinárodní úrovně (z pohledu edukace a komunikace), příprava metodiky z oblasti správné výživy. 10.Tvorba odborných i populárních článku a sdělení o výživě.
Literatura
  • FIALOVÁ, Jana. Stravovací návyky dětí a školní prostředí : implementace preventivních programů Světové zdravotnické organizace v České republice. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2012, 136 s. ISBN 9788087474556. info
  • JANÁČKOVÁ, Laura. Praktická komunikace pro každý den. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 111 s. ISBN 9788024724799. URL info
  • LINHARTOVÁ, Věra. Praktická komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2007, 152 s. ISBN 978-80-247-1784. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví pro učitele. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006, 250 s. ISBN 8070447680. info
  • VYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ. Reklama : jak dělat reklamu. Praha: Grada, 2003, 122 s. ISBN 8024705575. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Zdravá mateřská škola. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 141 s. ISBN 80-7178-048-0. info
Výukové metody
cvičení
Metody hodnocení
Zápočet po absolvování cvičení. K získání zápočtu je nutná účast na 90% vyučovacích hodin, aktivní účast na výuce i diskusi. Zápočet
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.