PdF:BIp024 Systém vyšších rostlin pro uči - Informace o předmětu
BIp024 Systém vyšších rostlin pro učitele
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- BIp024/OS01: Čt 8:00–9:50 laboratoř 83, N. Čeplová
BIp024/OS02: St 12:00–13:50 laboratoř 83, N. Čeplová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-PR2) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1. Posoudit zpracování vybraného botanického tématu v různých učebnicích přírodopisu 2. Vytvořit jednoduchou určovací pomůcku (klíč, atlas) pro vybranou skupinu rostlin 3. Navrhnout didaktické zpracování konkrétního botanického tématu 4. Čerpat rozšiřující botanické informace z jiných zdrojů (knihy, časopisy) 5. Charakterizovat vybrané skupiny cévnatých rostlin, vyskytující se v České republice
- Výstupy z učení
- - student používá správnou odbornou botanickou terminologii a je schopen vybrat pojmy a jevy odpovídající úrovni žáků ZŠ - student vybírá a ve výuce využívá modelové organismy pro dokladování vybraných pojmů a jevů související s botanikou vyšších rostlin - student pracuje s rostlinným materiálem a zpracovává jej do podoby didaktických prostředků pro potřeby výuky na ZŠ - student vybírá vhodné příklady dokladující vliv člověka na přírodu s důrazem na ochranu a tvorbu životního prostředí
- Osnova
- Osnova předmětu: 1. Výtrusné rostliny ve výuce na ZŠ 2. Nahosemenné rostliny ve výuce na ZŠ 3. Krytosemenné rostliny ve výuce na ZŠ 4. Botanické učivo v současných učebnicích přírodopisu 5. Analýza a hodnocení zpracování vybraných botanických témat v učebnicích přírodopisu 6. Typy určovacích pomůcek v botanice a práce s nimi, návrh a tvorba určovacího klíče 7. Odborné časopisy a jejich využití ve výuce 8. Sbírka a výstavka přírodnin 9. Didaktické hry ve výuce botaniky 10. Lapbook - teoretická příprava 11. Zpracování podkladů pro lapbook 12. Tvorba a prezentace lapbooku
- Literatura
- DANIHELKA, Jiří, Jindřich CHRTEK a Zdeněk KAPLAN. Checklist of vascular plants of the Czech Republic. Preslia. Praha: Česká botanická společnost, 2012, roč. 84, č. 3, s. 647-811. ISSN 0032-7786. URL info
- PRACH, Karel, Milan ŠTECH a Pavel ŘÍHA. Ekologie a rozšíření biomů na Zemi. 1. vydání. Praha: Scientia, 2009, 151 stran. ISBN 9788086960463. info
- MÁRTONFI, Pavol. Systematika cievnatých rastlín. 3. vyd. V Košiciach: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 2007, 220 s. ISBN 9788070976944. info
- CHYTRÝ, Milan, Martin KOČÍ, Kateřina ŠUMBEROVÁ, Jiří SÁDLO, František KRAHULEC, Petra HÁJKOVÁ, Michal HÁJEK, Aleš HOFMANN, Denisa BLAŽKOVÁ, Tomáš KUČERA, Jan NOVÁK, Marcela ŘEZNÍČKOVÁ, Tomáš ČERNÝ, Handrij HÄRTEL, Deana SIMONOVÁ, Lubomír TICHÝ, Ilona KNOLLOVÁ, Zdenka OTÝPKOVÁ, Jiří DANIHELKA, Ondřej HÁJEK, Klára KUBOŠOVÁ, Katrin KARIMOVÁ a Jiří ROZEHNAL. Vegetace České republiky 1. Travinná a keříčková společenstva. Praha: Academia, 2007, 526 s. ISBN 978-80-200-1462-7. URL info
- Nepůvodní druhy fauny a flóry České republiky. Edited by Jiří Mlíkovský - Petr Stýblo. Praha: ČSOP, 2006, 496 s. ISBN 8086770176. info
- Výukové metody
- Přednáška, rozhovor, diskuze, práce s textem, prezentace tématu, skupinový projekt.
- Metody hodnocení
- 1. aktivní účast na cvičeních 2. zpracování zadaných témat a jejich prezentace ve cvičení
- Informace učitele
- Předmět slouží také jako příprava na botanickou část magisterských státnic z učitelství přírodopisu (repetitorium), je proto určený především studentům, kteří půjdou v následujícím semestru ke státnicím. Pro studenty jiných oborů a ročníků tedy není vhodný.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/BIp024