CJp401 Czech fonetics for foreigners

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching
Teacher(s)
PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Petra Rozbořilová
Supplier department: Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
CJp401/01: Tue 12:00–12:50 učebna 51, R. Ošmera
Prerequisites
BA knowledge of phonetics and phonology is expected
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Students are able to differenciate between Czech and foreign phonetic language systems. Students are capable of explaining phonetic system of Czech language to a pupil with a different mother tongue.
Learning outcomes
At the end of the course students will be able to: - explain the basic differences between the phonetic system of the Czech language and the phonetic systems of some other world languages. - present the Czech speaking system to a non-spoken speaker, including its relationship to the graphic system of the Czech language. - find / prepare functional exercises to practice specific pronunciation. - explain the way of realization of concrete Czech voices and to suggest specific ways of practicing their pronunciation. - name the basic principles of realization of contextual speech in the Czech language (intonation, accent, melody) and to present them to pupils with a different mother tongue.
Syllabus
  • 1. Phonetics of Czech language for foreigners as a special linguo-didactic discipline. Sound means of coherent speech in Czech for foreigners (intonation, accent). 2. – 3. Comparison of phonetic system of Czech language with phonetic systems of the Slavic languages. 4. – 5. Comparison of phonetic system of Czech language with phonetic systems of the non-Slavic languages. 6. Presentation of the phonological system by Czech non-native speakers; sounds different from the foreigner’s mother tongue sounds 7. – 8. Techniques of practicing standard pronunciation of isolated expressions and practicing standard pronunciation in speech. 9. – 10. Analysis of foreigners‘ utterances; Identification of pronunciation problems; attempt to propose solutions. 11. – 12. Interference in sound system of Czech non-native speakers.
Literature
  • ZÍKOVÁ, Magdalena. Nejčastější výslovnostní chyby v češtině mluvčích slovanských a asijských jazyků. In HAJÍČKOVÁ, Zuzana; VACULA, Richard (eds.). Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2012. Praha: Akropolis, s. 113–128.
  • ANDRÁŠOVÁ, Hana. Metodické zásady nácviku české výslovnosti pro výuku cizinců. In ŠTINDLOVÁ, Barbora; ČEMUSOVÁ, Jana (eds.) Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka 2006–2007
  • HEDBÁVNÁ, Barbora; JANOUŠKOVÁ, Jana; VEROŇKOVÁ, Jitka. Výslovnost češtiny u cizinců – poznámky k metodám výuky. In HLÍNOVÁ, Kateřina. (ed.). Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2007–2009
  • ŠIMEK, Jaroslav. Některé obvyklé problémy při osvojování českého hláskového systému cizinci. In HAJÍČKOVÁ, Zuzana; VACULA, Richard (eds.). Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2012
  • ČADSKÁ, Milada a kol. K některým problémům výuky češtiny jako cizího jazyka. ÚJOP UK, Praha 1997. Gramatická a fonetická cvičení pro výuku zahraničních studentů: určeno výhradně pro výuku vietnamských občanů. 1. vyd. Praha: SPN, 1974. 58 s.
  • CONFORTIOVÁ, Helena. Význam výslovnosti při výuce češtiny jako cizího jazyka. In HLÍNOVÁ, Kateřina. (ed.). Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2007–2009
  • KULDANOVÁ, Pavlína. Basics of Czech orthoepy. Ed. 1st. Ostrava: University of Ostrava, 2013. 85 s. ISBN 978-80-7464-313-2.
  • ROMAŠEVSKÁ, Kateřina. Jak překonat výslovnostní problémy, aneb o významu poslechu ve výuce češtiny pro cizince zejména ve skupinách rusky hovořících studentů. In HLÍNOVÁ, Kateřina (ed.). Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2011.
  • SKARNITZL, Radek. Znělostní kontrast nejen v češtině. 1. vyd. Praha: Epocha, 2011, 267 s. ISBN 9788074251139. info
  • PIŠLOVÁ, Simona. Jazykové hry. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 1996, 95 s. ISBN 8071683094. info
  • PALKOVÁ, Zdena. Fonetika a fonologie češtiny :s obecným úvodem do problematiky oboru. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 366 s. ISBN 80-7066-843-1. info
Teaching methods
Seminar - active participation is required + homework assignments.
Assessment methods
Active participation in the class + oral presentation at the end of the term. Requirements will be specified at the beginning of the term.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/CJp401