PdF:SPk552 Intervenční postupy - simulace - Informace o předmětu
SPk552 Intervenční postupy - simulace u jedinců s tělesným postižením
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 17. 9. 8:00–13:50 učebna 19a, Pá 1. 10. 8:00–13:50 učebna 19a
- Předpoklady
- 75 % účast
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 5 - souběžné postižení více vadami) (program PdF, N-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat přehled o možných intervenčních přístupech u jedinců s tělesným a zdravotním postižením.
- Výstupy z učení
- Student se orientuje v oblasti terapií, facilitačních technik a speciálně pedagogické podpory u jedinců s tělesným postižením a jedinců nemocných.
- Osnova
- 1. Terapie u osob s kombinovaným postižením – obecný přehled, využití u žáků s kombinovaným postižením. 2. Vojtova metoda, Bobath koncept. 3. Podpora psychomotorického vývoje u dítěte s těžkým tělesným postižením – polohování, pomůcky. 4. Snoezelen – východiska, typy místností, struktura hodiny. 5. Bazální stimulace – charakteristika, využití u žáků s kombinovaným postižením. 6. Speciálněpedagogická diagnostika jemné motoriky a grafomotoriky u dětí předškolního věku. 7. Možnosti rozvoje jemné motoriky, grafomotoriky a psaní, propojení se vzdělávacím procesem. 8. Diagnostika a intervence senzomozorických dovedností a u dětí s centrálním postižením. 9. Psychologické zvláštnosti u žáků se závažným (progresivním) onemocněním – Duchennova progresívní svalová dystrofie. 10. Specifika přístupů u žáků se zdravotním znevýhodněním – diabetes. 11. Specifika přístupů u žáků se zdravotním znevýhodněním – astma. 12. Specifika přístupů u žáků se zdravotním znevýhodněním – cystická fibróza. 13. Onkologická onemocnění. Specifika přístupů a podpory. 14. Kompenzační pomůcky – hrubá motorika. 15. Kompenzační pomůcky – sebeobsluha, jemná motorika.
- Literatura
- povinná literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Somatopedické simulační techniky a intervence. První. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 86 s. ISBN 978-80-210-9345-4. URL info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6769-1. URL info
- doporučená literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Somatopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 123 stran. ISBN 9788073151379. info
- Výukové metody
- Aktivní účast na semináři, diskuse, praktické ukázky a cvičení, videa.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška. Seminární práce - náhradní způsoby psaní.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Odborná literatura bude průběžně upřesňována dle sledovaných témat.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/SPk552