PdF:PdDR_KKM2 Research Methods - Course Information
PdDR_KKM2 Quantitative and Qualitative Research Methods
Faculty of EducationAutumn 2015
- Extent and Intensity
- 0/0/10. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institute for Research in School Education – Specialized Units – Faculty of Education
Contact Person: Marie Baráčková - Prerequisites
- To demonstrate knowledge of individual research methods and techniques in a discussion (examples of use, advantages and disadvantages). To enclose the research project (defended at the exam The Basics of Scientific Methodology), which presents the dissertation basis, with a detailed description of research methods or techniques. To prove the ability of elementary skills in the use of selected software for quantitative data processing
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Education (programme PdF, D-PD) (2)
- Course objectives
- The aim is to improve the skills in project planning and implementation of educational research, including the evaluation and interpretation of results. The emphasis is on methods and techniques in both quantitative and qualitative research.
- Syllabus
- Topics The starting points and methods in qualitative research. Quantitative methods and educational phenomena investigation. Observation: Questionnaire (survey, interwiev, debate:. Project metods: Content analysis: personal documents, school documents analysis, technical text analysis. Semantic methods Methods of social relations measurement:. Q-methodology Tests: Experiment: The basics of statistical processes and quantitative data processing
- Literature
- DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 1993.
- GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000.
- HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2005.
- HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha : Portál, 2004.
- CHRÁSKA, M. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. Olomouc : UP, 1995.
- CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc : UP, 2003.
- KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1972.
- KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research (Orig.). Vyd. 1. Praha : Academia, 1972.
- MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2003.
- MAŇÁK, J.; ŠVEC, V.; ŠVEC, Š. Slovník pedagogické metodologie. Brno : Paido, 2005.
- MARŠÁLOVÁ, L. Metodologia a metody psychologického výzkumu. 1. vyd. Bratislava : SPN, 1990.
- MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 2001.
- PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998.
- PLICHTOVÁ, J. Metódy socialnej psychológie zblízka. Kvalitatívné a kvantitatívné skúmanie sociálných reprezentacií. Bratislava : Média, 2002.
- SILVERMAN, D. Jako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava : IKAR, 2005.
- STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 1999.
- ŠVEC, Š. a kol. Metodológia vied o výchove. Bratislava : IRIS, 1998.
- Assessment methods (in Czech)
- Výuka probíhá blokově dle připraveného rozpisu (katedra pedagogiky). V rámci společných konzultací v průběhu semstru studenti připraví a obhájí své práce. Zkouška je písemná (test) a náseldně ústní. Součástí zkoušky je obhajova projektu výzkumu realizovaného v rámci disertační práce. Týden před kolnáním zkoušky studenti zašlou všechny své realizované práce v rámci přípravy na daný předmět.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Teacher's information
- http://moodlinka.ped.muni.cz/mod/resource/view.php?id=8832
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn/PdDR_KKM2