PdF:PdDR_KKM2 Research Methods 2 - Course Information
PdDR_KKM2 Quantitative and Qualitative Research Methods 2
Faculty of EducationSpring 2013
- Extent and Intensity
- 0/0/10. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institute for Research in School Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in School Education – Faculty of Education - Prerequisites
- PdDR_KKM1 Research Methods
To demonstrate knowledge of individual research methods and techniques in a discussion (examples of use, advantages and disadvantages). To enclose the research project (defended at the exam The Basics of Scientific Methodology), which presents the dissertation basis, with a detailed description of research methods or techniques. To prove the ability of elementary skills in the use of selected software for quantitative data processing - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Education (programme PdF, D-PD) (2)
- Course objectives
- The aim is to improve the skills in project planning and implementation of educational research, including the evaluation and interpretation of results. The emphasis is on methods and techniques in both quantitative and qualitative research.
- Syllabus
- Topics The starting points and methods in qualitative research. Quantitative methods and educational phenomena investigation. Observation: Questionnaire (survey, interwiev, debate:. Project metods: Content analysis: personal documents, school documents analysis, technical text analysis. Semantic methods Methods of social relations measurement:. Q-methodology Tests: Experiment: The basics of statistical processes and quantitative data processing
- Literature
- required literature
- HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2005.
- HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha : Portál, 2004.
- KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1972.
- KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research (Orig.). Vyd. 1. Praha : Academia, 1972.
- MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2003.
- MAŇÁK, J.; ŠVEC, V.; ŠVEC, Š. Slovník pedagogické metodologie. Brno : Paido, 2005.
- MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 2001.
- PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998.
- STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 1999.
- recommended literature
- DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 1993.
- GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000.
- CHRÁSKA, M. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. Olomouc : UP, 1995.
- CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc : UP, 2003.
- MARŠÁLOVÁ, L. Metodologia a metody psychologického výzkumu. 1. vyd. Bratislava : SPN, 1990.
- PLICHTOVÁ, J. Metódy socialnej psychológie zblízka. Kvalitatívné a kvantitatívné skúmanie sociálných reprezentacií. Bratislava : Média, 2002.
- SILVERMAN, D. Jako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava : IKAR, 2005.
- ŠVEC, Š. a kol. Metodológia vied o výchove. Bratislava : IRIS, 1998.
- Teaching methods
- lectures, discussion
- Assessment methods
- written test and oral exam;
to defending of dissertation project - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Teacher's information
- http://moodlinka.ped.muni.cz/mod/resource/view.php?id=8832
- Enrolment Statistics (Spring 2013, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2013/PdDR_KKM2