SP4BP_ZSP2 Introduction to Special Education 2 - Teaching the Physically Impaired

Faculty of Education
Autumn 2004
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable
Wed 10:15–11:50 učebna 51, Thu 12:00–13:35 učebna 51
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět somatopedie, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých pohybových vad. Možnosti nápravy. Metodiky. didaktiky. Systém speciálních zařízení pro péči o žáky s tělesným postižením. Prevence, integrace, poradenství
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým 2. Vznik a vývoj oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru (jedlička, Bartoš, Chlup, Kábele) 3. Současný systém výchovy a vzdělávání tělesně postižených (rehabilitační stacionáře, speciální mateřská škola, speciální školství pro tělesně postižené základní a střední) 4. Integrace tělesně postižených do běžných typů dětských zařízení a škol, legislativa. 5. Systém poradenství v ČR (IPPP, SPC, PPP, SVP) 6. Organizace školy při zdravotnických zařízeních (rozsah a obsah vyučování, učební plány, osnovy, učebnice) 7. Význam a úkoly školy při nemocnici, ozdravovnách a dětských léčebnách, hodnocení, klasifikace žáků ve školách 8. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, alergie, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění, kožní onemocnění) 9. Epileptický syndrom 10. Specifika práce s chronicky nemocnými 11. Klasifikace pohybových vad 12. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dětí 13. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dospělých (Sklerosis multiplex, Parkinsonova nemoc, mozečková heredoataxie, cévní mozková příhoda, mozková embolie, Friedrichova heredoataxie) 14. Dětská mozková obrna, etiologie, formy DMO, vliv na psychický vývoj 15. Infekční obrna (poliomyelitis), etiologie, průběh, důsledky 16. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů 17. Vady páteře skoliozy, kyfozy, charakteristika, léčba 18. Perthesova choroba, etiologie, důsledky, léčba 19. Degenerativní poškození pohybového aparátu (artritidy, tuberkulóza kostí a kloubů, artrózy, Bechtěrevova nemoc, aseptické kostní nekrózy) 20. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba 21. Specifika práce s tělesně postiženými 22. LMD , charakteristika, vliv na psychický vývoj 23. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení 24. Ucelená rehabilitace, perspektivy a trendy 25. Postižení ve stáří (možnosti a formy péče o seniory)
Assessment methods (in Czech)
- aktivní účast - vypracování práce na dané téma - připouštěcí test ke zkoušce - ústní zkouška
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2004/SP4BP_ZSP2