PdF:SP4BP_ZSP2 Intro to Special Ed. 2 - Phys. - Course Information
SP4BP_ZSP2 Introduction to Special Education 2 - Teaching the Physically Impaired
Faculty of EducationAutumn 2005
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Timetable
- Tue 6:50–8:25 učebna 51
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, B-SPD)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět somatopedie, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých pohybových vad. Možnosti nápravy. Metodiky. didaktiky. Systém speciálních zařízení pro péči o žáky s tělesným postižením. Prevence, integrace, poradenství
- Syllabus (in Czech)
- 1. Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým 2. Vznik a vývoj oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru (jedlička, Bartoš, Chlup, Kábele) 3. Současný systém výchovy a vzdělávání tělesně postižených (rehabilitační stacionáře, speciální mateřská škola, speciální školství pro tělesně postižené základní a střední) 4. Integrace tělesně postižených do běžných typů dětských zařízení a škol, legislativa. 5. Systém poradenství v ČR (IPPP, SPC, PPP, SVP) 6. Organizace školy při zdravotnických zařízeních (rozsah a obsah vyučování, učební plány, osnovy, učebnice) 7. Význam a úkoly školy při nemocnici, ozdravovnách a dětských léčebnách, hodnocení, klasifikace žáků ve školách 8. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, alergie, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění, kožní onemocnění) 9. Epileptický syndrom 10. Specifika práce s chronicky nemocnými 11. Klasifikace pohybových vad 12. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dětí 13. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dospělých (Sklerosis multiplex, Parkinsonova nemoc, mozečková heredoataxie, cévní mozková příhoda, mozková embolie, Friedrichova heredoataxie) 14. Dětská mozková obrna, etiologie, formy DMO, vliv na psychický vývoj 15. Infekční obrna (poliomyelitis), etiologie, průběh, důsledky 16. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů 17. Vady páteře skoliozy, kyfozy, charakteristika, léčba 18. Perthesova choroba, etiologie, důsledky, léčba 19. Degenerativní poškození pohybového aparátu (artritidy, tuberkulóza kostí a kloubů, artrózy, Bechtěrevova nemoc, aseptické kostní nekrózy) 20. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba 21. Specifika práce s tělesně postiženými 22. LMD , charakteristika, vliv na psychický vývoj 23. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení 24. Ucelená rehabilitace, perspektivy a trendy 25. Postižení ve stáří (možnosti a formy péče o seniory)
- Assessment methods (in Czech)
- - aktivní účast - vypracování práce na dané téma - připouštěcí test ke zkoušce - ústní zkouška
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/SP4BP_ZSP2