PdF:CJ3MP_JHMC Historical Grammar of Czech - Course Information
CJ3MP_JHMC Historical Grammar of Czech Language
Faculty of EducationAutumn 2005
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Hana Borovská, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. Hana Borovská, Ph.D.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Ivana Luklová - Timetable
- Wed 6:50–8:25 učebna 11
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Czech Language and Literature (programme PdF, N-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Czech Language and Literature (programme PdF, M-SS)
- Course objectives (in Czech)
- Primitivní a spřežkový pravopis v češtině. Vývoj hláskoslovného a tvaroslovného systému češtiny v návaznosti na systém praslovanský a se zaměřením na češtinu 14. a 15. století. Etymologie vybraných slov. Vývoj české syntaxe ve 13.-18. Století, zejména podřadicích souvětí a spojek. Cílem je vysvětlit odraz historických jazykových změn v češtině současné. Zobecnění získaných poznatků k formulaci základních zákonitostí jazykového vývoje.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Vývoj fonologického systému češtiny z praslovanštiny. České střídnice za praslovanské hlásky (nosovky, jery aj.). Staročeské hláskové kontrakce. 2. Období pračeské, jeho charakteristika. Bohemika a české glosy v latinských a staroslověnských textech (konkrétní příklady; ukázky). 3. Četba staročeských textů ze 13. století. Doklady hláskových jevů typických pro jazykový systém češtiny ve 13. století. Hlavní rysy primitivního pravopisu. 4. Četba staročeských textů ze 14. století. Srovnání fonologického systému 13. a 14. století. Hláskové změny probíhající ve 14. století, jejich doklady v textech. Charakteristické rysy spřežkového pravopisu, jeho úskalí. 5. České texty 15. a 16. století, odraz proběhnuvších a probíhajících změn v nich. Jejich srovnání s texty 14. století a s texty novočeskými. 6. Seznámení s mluvnickým systémem češtiny ve 14. a 15. století. 7. Staročeská deklinační paradigmata, jejich srovnání s paradigmaty novočeskými. a) kmenový princip deklinace substantiv; srovnání deklinačních paradigmat staročeských s paradigmaty současné češtiny; b) adjektivní deklinace jmenná a složená; deklinace zájmen a číslovek; c) srovnání staročeské deklinace se staroslověnskou a novočeskou. 8. Staročeská konjugace, řazení sloves do tříd. Kolísání slovesných tvarů mezi třídami a vzory, přechody sloves z 1. třídy do jiných tříd, příčiny. 9. Znalosti vývoje českého fonologického a morfologického systému jako prostředek poznání historických příčin současných jazykových jevů. 10. Syntaktické jevy v českých textech od 14. století. Pozorování vývoje spojovacích prostředků. Ukázky vývoje nejfrekventovanějších spojek. Spojky a částice, spojky a citoslovce.
- Literature
- LAMPRECHT, Arnošt, Dušan ŠLOSAR and Jaroslav BAUER. Historická mluvnice češtiny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 423 s. URL info
- PORÁK, Jaroslav. Chrestomatie k vývoji českého jazyka (13.-18. století). Edited by Václav Křístek. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 407 s. URL info
- BĚLIČ, Jaromír, Adolf KAMIŠ, Karel KUČERA and Václav KŘÍSTEK. Malý staročeský slovník. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 707 s. URL info
- BAUER, Jaroslav. Vývoj českého souvětí. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1960, 402 s. URL info
- KOMÁREK, Miroslav. Historická mluvnice česká. Edited by Karel Horálek. Vydání 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1958, 177 stran. URL info
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: seminář Předmět je zakončen zkouškou.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught each semester.
- Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/CJ3MP_JHMC