PdF:NJ2MP_HAN Výuka handicapovaných - Informace o předmětu
NJ2MP_HAN Výuka handicapovaných žáků
Pedagogická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová - Rozvrh
- Út 11:05–11:50 učebna 63
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámení se specifiky jazykové výuky u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a efektivními lingvodidaktickými metodami. Na základě propojení pedagogických a psychologických východisek a základních znalostí z oblasti speciální pedagogiky jsou studenti vedeni k uplatňování individuálního přístupu v jazykové výuce vzhledem k typu žákova handicapu.
- Osnova
- 1. Různé typy handicapu z hlediska speciální pedagogiky a procesu osvojování jazyka (dysgrafie, dyslexie, dysortografie; poruchy chování). 2. Specifické aspekty jazykové výuky u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 3. Metody a formy nácviku jazykových prostředků u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 4. Metody a formy nácviku a rozvoje řečových dovedností u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 5. Relaxační a uvolňovací cvičení. 6. Formy hodnocení. DOPORUČENÁ ZÁKLADNÍ LITERATURA: JANÍKOVÁ, V., BARTOŇOVÁ, M. Výuka německého jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno:Masarykova Univerzita, 2003. ISBN 80-210-3135-2. ENGERMANN, C., RIEFLER, W. (Red.) LRS. Schwierigkeiten im Lesen und Rechtschreiben. Ministerium für Kultus, Jugend und Sport Baden-Würtenberg: Weilheim Teck, 1999. AUFRECHT, H. Lese- und Rechtschreibschwächen. Frankfurt am Main: Hueber, 1985. MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Specifické poruchy učení. Jinočany:H & H, 1995. SERFONTEIN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha:Portál, 1999. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář/workshop Účast je doporučená. Požadavky k ukončení předmětu: Vypracování a prezentace konkrétních výukových postupů a aktivit pro výuku němčiny u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Informace učitele
- kurz v MOODLE : NJ2MP_HAN
Upozorňuji na e-learningový kurz NJ2MP_HAN v prostředí moodle, kde budou k dispozici doplňkové studijní materiály, diskusní forum k problematice a prezentovany studenty vytvorene prace. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2005/NJ2MP_HAN