NJ2MP_HAN Teaching German to Handicapped Learners

Faculty of Education
Autumn 2005
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Department of German Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Helena Rytířová
Timetable
Tue 11:05–11:50 učebna 63
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámení se specifiky jazykové výuky u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a efektivními lingvodidaktickými metodami. Na základě propojení pedagogických a psychologických východisek a základních znalostí z oblasti speciální pedagogiky jsou studenti vedeni k uplatňování individuálního přístupu v jazykové výuce vzhledem k typu žákova handicapu.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Různé typy handicapu z hlediska speciální pedagogiky a procesu osvojování jazyka (dysgrafie, dyslexie, dysortografie; poruchy chování). 2. Specifické aspekty jazykové výuky u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 3. Metody a formy nácviku jazykových prostředků u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 4. Metody a formy nácviku a rozvoje řečových dovedností u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 5. Relaxační a uvolňovací cvičení. 6. Formy hodnocení. DOPORUČENÁ ZÁKLADNÍ LITERATURA: JANÍKOVÁ, V., BARTOŇOVÁ, M. Výuka německého jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno:Masarykova Univerzita, 2003. ISBN 80-210-3135-2. ENGERMANN, C., RIEFLER, W. (Red.) LRS. Schwierigkeiten im Lesen und Rechtschreiben. Ministerium für Kultus, Jugend und Sport Baden-Würtenberg: Weilheim Teck, 1999. AUFRECHT, H. Lese- und Rechtschreibschwächen. Frankfurt am Main: Hueber, 1985. MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Specifické poruchy učení. Jinočany:H & H, 1995. SERFONTEIN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha:Portál, 1999. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář/workshop Účast je doporučená. Požadavky k ukončení předmětu: Vypracování a prezentace konkrétních výukových postupů a aktivit pro výuku němčiny u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Language of instruction
German
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Teacher's information
kurz v MOODLE : NJ2MP_HAN
The course is also listed under the following terms Autumn 2006.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/NJ2MP_HAN