PdF:SV4BP_SSO Úvod do soc. pedagogiky (sem.) - Informace o předmětu
SV4BP_SSO Úvod do sociální pedagogiky (seminář)
Pedagogická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (cvičící)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SV4BP_SSO/01: Čt 8:30–10:05 učebna 33
SV4BP_SSO/02: Čt 10:15–11:50 učebna 33 - Předpoklady
- předmět je určen studentům bak. studia sociální pedagogiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Seminář úzce navazuje na předmět SV4BP_USP Úvod do sociální pedagogiky (přednáška garant Doc. PhDr. Stanislav Střelec, Ph.D.). Předpokládá zvládnutí základních sociálněpedagogických kategorií, orientaci v předmětu, kultivované vystupování před spolužáky, schopnost organizace a řízení diskuse ve skupině. Akcentuje schopnost přijímat zpětnou vazbu od ostatních, student odborně a smysluplně reaguje na reflexe kolegů v rámci připraveného tématu.
- Osnova
- Témata seminárních prací BLÁHA, A. I. Sociologie dětství Na základě přečtené publikace definujte autorovo vymezení pedagogiky sociální a sociologické. Věnujte se komparaci s dnešním pojetím sociální pedagogiky. MORE, T. Utopie Na základě autorovy ideje státu uvažujte o ideálním uspořádání společnosti. Své úvahy dejte do kontrastu s pojetím autora. Zaměřte se na práci s problémovými dětmi a mládeží (výchova, sankce za delikty, resocializace). BOSCO, T. Don Bosco Pokuste se vymezit sociálně patologické jevy doby, o které autor pojednává. Sledujte přístupy, možnosti a řešení těchto jevů a srovnejte je s dnešními přístupy sociální pedagogiky. V čem nacházíte analogii, v čem naprostý nesoulad a proč? MATOUŠEK, O. Práce s rizikovou mládeží Definujte pojem riziková mládež. Zdůrazněte, v čem rizika spočívají a jaké jsou možnosti prevence. Prevenci zvažujte ze všech úhlů pohledu (primární, sekundární, terciární). MATOUŠEK, O. Ústavní péče Věnujte pozornost přesnému rozlišení pojmů náhradní rodinná péče a péče ústavní. Sámi za sebe stanovte, jaké změny je potřeba učinit ke zlepšení situace v ústavní péči, porovnejte s textem autora. HEŘMANOVÁ, V. Některé aspekty školního klimatu a jejich využití ve školní praxi. Definujte pojem školní klima, zamyslete se nad významem školního prostředí na výchovu jedince, uvažujte v dimenzi profese sociálního pedagoga. PROKOP. J. Školní socializace Srovnejte pojem socializace a školní socializace. Zamyslete se nad funkcí školy, sociálními vztahy ve škole, vztahem školy a rodiny. MAŘÍKOVÁ, H. Proměny současné české rodiny Věnujte pozornost sociálním aspektům rodinného prostředí, charakterizujte poruchy rodinného prostředí ve vztahu k budoucímu životu jedince ve společnosti. Definujte nejmarkantnější proměny české rodiny v průběhu dvacátého století. JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese Pokuste se na základě přečtené publikace stanovit etický kodex profese sociálního pedagoga. VYKOPALOVÁ, H. Sociální klima školní třídy a možnosti jeho ovlivňování Definujte rozdíl mezi klimatem školy a klimatem školní třídy. Zamyslete se nad významem prostředí školní třídy na výchovu jedince, uvažujte v dimenzi profese sociálního pedagoga.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Řešení odborných témat zadaných pro seminární úkoly. Vystoupení studenta se zpracovaným tématem (recenze vybrané odborné publikace); příspěvek by měl vyústit připravenými otázkami v následnou diskusi s ostatními studenty.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2005/SV4BP_SSO