PdF:ZS1BP_PPP Prof. praktikum z pedagogiky - Informace o předmětu
ZS1BP_PPP Profesionální praktikum z pedagogiky
Pedagogická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Hana Filová, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící) - Garance
- PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_PPP/01: Čt 7:40–9:15 budova C - učebna 8
ZS1BP_PPP/02: Čt 9:20–11:00 budova C - učebna 8
ZS1BP_PPP/03: Út 8:30–10:05 budova C - učebna 8
ZS1BP_PPP/04: Út 10:15–11:50 budova C - učebna 8
ZS1BP_PPP/05: St 8:30–10:05 budova C - učebna 8 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Rozvoj základů profesionálních kompetencí v oblastech projektování, realizace a hodnocení (sebehodnocení). Zvláštní pozornost je věnována zejména komunikaci, metakomunikaci a logice mluveného projevu, a to v oblasti pedagogické komunikace a interakce. Cílem cvičení je v návaznosti na výuku Školní pedagogiky vytvořit studentům příležitost pro vlastní pedagogické pokusy, pro získávání pedagogických dovedností v navazování kontaktu se žáky a získávání jejich zájmu. Studenti se učí cílevědomě hospitovat ve vyučování a protokolovat sledovanou vyučovací hodinu, kultivovaně a zodpovědně hodnotit výkon svých kolegů, provádět sebehodnocení.
- Osnova
- Jak se stát dobrým učitelem (reflexe zkušeností, vlivů, typových znaků chování učitele, projevů a reakcí - analýza individuálních pedagogických koncepcí (prekoncepcí) o vztahu U-Ž, přístupu k žákovi, metodách, hodnocení). Osobnostní výchova studentů - sebereflexe, autodiagnostika. Cvičení k porozumění sobě samému, náhled na sebe ( zjišťování vlastních učebních stylů). Asertivita - agresivita - submisivita (projevy v sociálním chování, v reakcích na konflikty, emoce, hodnocení okolím). Asertivní práva. Jak se stát asertivním učitelem. Pedagogická interakce (pedagogická komunikace, obsah a složky komunikace). Pedagogická situace a komunikace. Monologické sociální a výukové situace (sociální a výukový monolog, verbální vyučovací metody, požadavky na výklad, znaky kvality učitelovy řeči). Dialog ve škole. Učitelovy otázky (požadavky a nedostatky). Pozorování a hodnocení interaktivních a komunikativních projevů v přirozených školních podmínkách. Poznávání žáka (příčiny konfliktů v komunikaci). Hodnocení výkonů žáků (analýza žákovských prací). Praktická stránka komunikativní přípravy - monolog na zvolené téma, popř. zjišťovací rozhovor s dítětem, videozáznamy mikrovýstupů. Analýza záznamu (zhodnocení základních řečových a pohybových předpokladů studentů).
- Metody hodnocení
- Připravit 5-10min. záznam vlastní pedagogické aktivity a zhodnotit jej podle zadaných kritérií písemně. Vypracovat 3 hospitační protokoly z vyučovacích hodin. Provést diagnostiku klimatu vybrané školní třídy s využitím standardizovaného dotazníku My Class Inventory s komentářem.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2005/ZS1BP_PPP