ZS1BP_PPP Profesionální praktikum z pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
Garance
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_PPP/01: Čt 7:40–9:15 budova C - učebna 8
ZS1BP_PPP/02: Čt 9:20–11:00 budova C - učebna 8
ZS1BP_PPP/03: Út 8:30–10:05 budova C - učebna 8
ZS1BP_PPP/04: Út 10:15–11:50 budova C - učebna 8
ZS1BP_PPP/05: St 8:30–10:05 budova C - učebna 8
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvoj základů profesionálních kompetencí v oblastech projektování, realizace a hodnocení (sebehodnocení). Zvláštní pozornost je věnována zejména komunikaci, metakomunikaci a logice mluveného projevu, a to v oblasti pedagogické komunikace a interakce. Cílem cvičení je v návaznosti na výuku Školní pedagogiky vytvořit studentům příležitost pro vlastní pedagogické pokusy, pro získávání pedagogických dovedností v navazování kontaktu se žáky a získávání jejich zájmu. Studenti se učí cílevědomě hospitovat ve vyučování a protokolovat sledovanou vyučovací hodinu, kultivovaně a zodpovědně hodnotit výkon svých kolegů, provádět sebehodnocení.
Osnova
  • Jak se stát dobrým učitelem (reflexe zkušeností, vlivů, typových znaků chování učitele, projevů a reakcí - analýza individuálních pedagogických koncepcí (prekoncepcí) o vztahu U-Ž, přístupu k žákovi, metodách, hodnocení). Osobnostní výchova studentů - sebereflexe, autodiagnostika. Cvičení k porozumění sobě samému, náhled na sebe ( zjišťování vlastních učebních stylů). Asertivita - agresivita - submisivita (projevy v sociálním chování, v reakcích na konflikty, emoce, hodnocení okolím). Asertivní práva. Jak se stát asertivním učitelem. Pedagogická interakce (pedagogická komunikace, obsah a složky komunikace). Pedagogická situace a komunikace. Monologické sociální a výukové situace (sociální a výukový monolog, verbální vyučovací metody, požadavky na výklad, znaky kvality učitelovy řeči). Dialog ve škole. Učitelovy otázky (požadavky a nedostatky). Pozorování a hodnocení interaktivních a komunikativních projevů v přirozených školních podmínkách. Poznávání žáka (příčiny konfliktů v komunikaci). Hodnocení výkonů žáků (analýza žákovských prací). Praktická stránka komunikativní přípravy - monolog na zvolené téma, popř. zjišťovací rozhovor s dítětem, videozáznamy mikrovýstupů. Analýza záznamu (zhodnocení základních řečových a pohybových předpokladů studentů).
Metody hodnocení
Připravit 5-10min. záznam vlastní pedagogické aktivity a zhodnotit jej podle zadaných kritérií písemně. Vypracovat 3 hospitační protokoly z vyučovacích hodin. Provést diagnostiku klimatu vybrané školní třídy s využitím standardizovaného dotazníku My Class Inventory s komentářem.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.