PdF:ZS1MP_DIVZ Didaktika pro int. vědní zákl. - Informace o předmětu
ZS1MP_DIVZ Didaktika pro integrovaný vědní základ
Pedagogická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MP_DIVZ/01: St 9:20–10:05 učebna 39
ZS1MP_DIVZ/02: St 10:15–11:00 učebna 39
ZS1MP_DIVZ/03: Po 8:30–9:15 učebna 39
ZS1MP_DIVZ/04: Po 12:50–13:35 učebna 39
ZS1MP_DIVZ/05: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ZS1MP_DIVZ/06: Út 8:30–9:15 učebna 39 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se vzdělávacími cíli učení o přírodě a společnosti,se strukturou vzdělávacích obsahů, se specifickými vyučovacími metodami, formami a prostředky. Jde o předmětovou didaktiku učebních předmětů prvouka, vlastivěda a přírodověda, které byly dosud ve studijním plánu učitelství 1. stupně ZŠ zařazeny samostatně a vyučovány odděleně. Integrované pojetí didaktiky lépe odpovídá žádoucímu pojetí výuky těmto předmětům v praxi na základních školách.
- Osnova
- 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy. 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program. 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr. 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......). 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce. 6 Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce. 7. Uplatnění didaktických her ve výuce. 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická). 9. Specifika výchovy ke zdraví. 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
- Literatura
- PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
- PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
- Metody hodnocení
- Seminář, ukončení ústní zkouškou
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2005/ZS1MP_DIVZ