PdF:Bi1MP_DUP1 Methodology - Theories about N - Course Information
Bi1MP_DUP1 Methodology - Theories about Nature
Faculty of EducationAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Department of Biology – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives
- Cílem předmětu je, v návaznosti na Didaktiku integrovaného vědního základu, zabývat se aktivně vzdělávacími cíli, strukturou vzdělávacích obsahů a specifickými vyučovacími metodami, formami a prostředky. V souvislosti se vzdělávacími oblastmi Člověk a jeho svět, Člověk a svět práce - učební obor Pěstitelské práce, provazovat vědomosti a dovednosti s environmentální problematikou (problematikou ochrany životního prostředí), což je nutné (dle RVP ZV) uplatňovat průřezově ve všech výukových předmětech, a to nejen v učení o přírodě a společnosti a v pěstitelství. Integrované pojetí didaktiky se zaměřením na environmentální vzdělávání, výchovou ke zdraví, včetně pěstitelství a základů chovatelství, odpovídá žádoucímu pojetí výuky v praxi na základních školách.
- Syllabus
- 1. Klíčové kompetence a environmentální vzdělávání dle RVP ZV. 2. Výchovně vzdělávací cíle v souvislosti s environmentálním vzděláváním. Integrační přístup k výuce v základním vzdělávání se specifikou primární školy. 3. Zařazení problematiky v RVP a EVVO. 4. Struktura integrovaných vzdělávacích obsahů. 5. Specifické výukové metody a organizační formy pro integrované vyučování a učení. 6. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro integrované vyučování a učení. 7. Aktivizující výukové metody. Problémové vyučování. Projekty. Kooperativní učení. Skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků v integrované výuce. 8. Uplatnění didaktických her v environmentálním vzdělávání. 9. Zásady bezpečnosti a hygieny práce pro výuku v terénu, specializovaných pracovištích ve srovnání s klasickou výukou ve třídě. 10. Učebnice a metodické materiály – základní přehled materiálů, vhodných pro integrované učení.
- Literature
- PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2002, 96 s. ISBN 80-7238-157-1. info
- Metodická příručka k výuce přírodovědy na 1. stupni základní školy :první kroky za poznáváním přírody. Edited by Danuše Kvasničková. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1998, 144 s. ISBN 8071685349. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. ISBN 807082431X. info
- GORE, Al. Země na misce vah. Edited by Jan Jařab - Josef Vavroušek - František Benda. 1. vyd. Praha: Argo, 1994, 372 s. ISBN 8085794217. info
- Assessment methods (in Czech)
- Předmět zakončen kolokviem, veřejnou rozpravou k pracím, které vzniknou v průběhu kurzu k základním tématům, diskutovaným na přednáškách, vedených aktivizujícími metodami.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: minimální počet studentů k otevření předmětu: 15
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/Bi1MP_DUP1