PdF:CJ3BP_LKLM Chapters from Literature for Y - Course Information
CJ3BP_LKLM Chapters from Literature for Young Adults
Faculty of EducationAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Nataša Vrbová - Timetable
- Thu 10:40–12:20 učebna 20
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Czech Language and Literature for Education (programme PdF, B-SPE)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem literatury pro mládež, se základními žánry dětské literatury a významnými autorskými osobnostmi.
- Syllabus (in Czech)
- Četba mládeži od počátku do poslední třetiny 18. století (hledisko tematické, žánrové). Literatura pro děti a mládež a četba mládeži za obrození (intencionální literatura, neintencionální část četby mládeže: osobnosti, významná díla, vývojové tendence, učebnice, sběratelské a adaptační aktivity). Literatura pro děti a mládež ve druhé polovině 19. století: literární směry a jejich představitelé, zživotnění a zumělečtění literatury pro děti a mládež v poslední třetině 19. století. Literatura pro děti a mládež od počátku 20. století do 1. světové války: kulturně organizační oživení oblasti (vznik kulturních institucí, edicí, časopisů pro děti, odborného časopisu Úhor, vystoupení umělců spolku Mánes), rozvoj historické a přírodní prózy, realistické tendence v prózách z dětského života. Literatura pro děti a mládež mezi dvěma světovými válkami: žánrové hledisko, významné osobnosti a díla, autorský zájem představitelů literatury pro dospělé a děti. Literatura pro děti a mládež v průběhu druhé světové války (cenzura a literatura, přírodní žánry, historická próza. Dobrodružná literatura, "dívčí" četba, význam neintencionální literatury v četbě mládeže. Prvky schematismu v literatuře pro mládež na přelomu čtyřicátých a padesátých let 20. století. Vznik Státního nakladatelství dětské literatury v roce 1949. Hledání hodnost ve druhé polovině padesátých let a letech šedesátých v poezii a próze pro děti a mládež: návaznost na tradice, prvky novátorství. Linie hrubínovsko-čarkovská x sbírky Josefa Kainara, Zděňla Kriebla, nonsensová poezie, rozvoj autorské pohádky - kontinuita a diskontinuita, prózy ze života dětí, knihy s tematikou protifašistického odboje, aktualizace próz s dívčí hrdinkou, přírodní tematika v dětské literatuře, dobrodružná próza. Literatura faktu v četbě mládeže, rozvoj non fiction. orientace některých edic nakladatelství pro dospělé na mladou generaci (Mladá fronta), role nakladatelství Albatros. Období takzvané normalizace a literatura pro děti a mládež. Oficiální a neoficiální literatura. Vstup "nežádoucích" autorů literatury pro dospělé do dětského písemnictví. Časopisy pro děti a mládež. Teoretické časopisy a instituce zaměřující se na problematiku literatury pro děti a mládež. Žánrová skladba literatury pro děti a mládež. Úskalí nového schematismu v tematické, kompoziční a lexikálně-stylistické rovině. Literatura pro děti a mládež od devadesátých let 20. století do současnosti: návraty k jistotám, problematika komercializace, vliv masových médií na literaturu, vzestup takzvané utilitární literatury. Recepce literatury, literární kritika a její možnosti, oceňování významných děl literatury pro děti a mládež, nakladatelská politika. Hledání nových cest a prostorů, východisek a kontextů pro vznik nových kvalit literatury pro děti a mládež.
- Literature
- ČEŇKOVÁ, SIEGLOVÁ, DEJMALOVÁ, Jana, Naděžda, Kateřina. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. první. Praha: Portál, 2006, 171 pp. ISBN 80-7367-095-X. info
- ŠUBRTOVÁ, Milena. Role vypravěče v pohádkách pro malé čtenáře (Seven Keys to Open the Juvenile Literature of the Last Decade of XX. Century). In URBANOVÁ, Svatava and A KOL. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež v 90.letech XX.století. 1st ed. Olomouc: Votobia, 2004, p. 91-98. Reflexe české tvorby a recepce. ISBN 80-7220-185-9. info
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/CJ3BP_LKLM