PdF:HV7BP_HVHT Introduction to Music Educatio - Course Information
HV7BP_HVHT Introduction to Music Education and Music Theory
Faculty of EducationAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Bedřich Crha, CSc. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Bedřich Crha, CSc.
Department of Music – Faculty of Education
Contact Person: Andrea Špačková - Timetable
- Mon 15:15–16:00 učebna 36
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Music for Education (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Music (programme PdF, B-SPE)
- Course objectives
- Introduction to music acoustics, systems of tuning. Scales - system, developement / ancient, medieval, church styles, major and minor, chromatic, pentatonic, whole tone, gypsy /. Intervals. Chords - fifth chords, seventh chords, chord changes. Practical application of all theoretical knowledge.
- Syllabus
- Cílem předmětu je podat studentům I.ročníku komplexní pohled na studovaný obor v kontextu ostatních muzikologických disciplin, seznámit je s historií oboru, významnými osobnostmi a základní odbornou literaturou. V části hudební teorie pak jde o doplnění a získání znalostí a dovedností potřebných pro studium dalších hudebně teoretických a hudebně výchovných disciplin, zejm. harmonie, rozboru skladeb, improvizace doprovodů lidových a umělých písní, hlasové výchovy, didaktiky Hv ad., včetně pohotové praktické aplikace. 1. Hudební pedagogika a hudební výchova v systému muzikologických disciplin. 2. Historie oboru, významné osobnosti, literatura 3. Metodologické aspekty hudební pedagogiky 4. Základy hudební akustiky / zvuk, tón, vlastnosti tónu, vyšší harmonické tóny , principy ladění, vývoj a typy ladění / 5. Tónová soustava /základní tónová řada,tóny zvýšené a snížené, celý tón a půltón, enharmonické tóny, diatonický a chromatický půltón / 6. Notové písmo, značky a zkratky hudebního písma, italská terminologie tempa, výrazu, dynamiky, agogiky 7. Stupnice - vývoj a systém / starověké, středověké církevní mody, dur a moll, chromatické, pentatonické, celotónové, cikánské, Bartókovsko - Messiaenovské mody ad. / 8. Intervaly /systém, názvy, obraty, složené, enharmonické, konsonantní a disonantní, zpěvné a nezpěvné, doškálné a nedoškálné/ 9. Akordy - systém /dle počtu tónů, stavby, pořadí tónů, konsonantní a disonantní, doškálné a nedoškálné/ 10.Kvintakordy /systém, obraty, kvinakordy v tónině dur a moll/ 11.Septakordy /systém, obraty, doškálné a alterované/ 12.Funkce akordů, akordické značky, kadence v tóninách dur a moll
- Literature
- e-learning: http://www.ped.muni.cz/wmus/frame.html
- CRHA, Bedřich and Petr HALA. Technika klavírního doprovodu lidových písní. 1.vydání, 2003. Masarykova univerzita v Brně, 2003, 115 pp. ISBN 80-210-3094-1. info
- KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice harmonie. 10. upr. vyd. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2002, 178 s. ISBN 80-86385-14-0. info
- GRIGOVÁ, Věra. Všeobecná hudební nauka. 2. upr. vyd. Olomouc: Alda, 2001, 225 s. ISBN 80-85600-46-3. info
- FUKAČ, Jiří. Hudební pedagogika. Koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti (Music Pedagogics. The Conceptions and Applications of Music Educational Ideas in the Past and Presence). 1st ed. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy Univerzity, 2000, 181 pp. nemá. ISBN 80-210-2458-5. info
- Slovník české hudební kultury. Edited by Jiří Fukač - Jiří Vysloužil - Petr Macek. 1. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1997, 1035 s. ISBN 80-7058-462-9. info
- ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 4. vyd. Praha: Supraphon, 1986, 197 s. info
- ŠPELDA, Antonín. Hudební akustika : pro posluchače filosofických a pedagogických fakult a Akademií múzických umění. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 351 s. info
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: přednáška. Požadavky ke zkoušce: písemný test - notový papír, tužka, guma : konstrukce řady vyšších harmonických tónů od zadaného tónu, transpozice církevních modů, orientace v durových a mollových stupnicích /vyhledávání charakt.intervalů, půltónů apod./, konstrukce svrchních a spodních intervalů, konstrukce doškálných kvintakordů a jejich obratů na daných tónech nebo podle akordických značek, konstrukce doškálných septakordů a jejich obratů na daných tónech nebo podle akordických značek, kadence v durových a mollových tóninách, italská terminologie
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/HV7BP_HVHT