PsSZ_NPS Neuropsychology

Faculty of Education
Autumn 2006
Extent and Intensity
1/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: Renata Buganová
Prerequisites (in Czech)
PsSZ_UPS Introduction to Psychology && PsSZ_SPS Social Psychology && PsSZ_VPS Vývojová psychologie
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Neuropsychologie je psychologická disciplína, která studuje vztah mozku a chování a integruje do psychologie poznatky z neurologie, neurofyziologie, a to z oblasti diagnostiky i terapie. Studium vyžaduje zopakování základních informací z neurofyziologie a neuroanatomie a současně přehled některých základních koncepcí „bytí a vědomí“ z dějin filozofie. Neuropsychologie umožňuje hlubší a speciálnější pochopení všech základních psychologických kategorií od vědomí, přes poznávací procesy, emoce a motivaci až k některým problémům psychologie osobnosti. Neuropsychologie umožňuje poznání takových psychologických problémů jako je lateralita, specifické vývojové poruchy učení, sy. ADHD/ADD nebo některé poruchy řeči (např. afázie). Znalost neuropsychologie je základem při rehabilitaci v rámci speciální pedagogiky a poradenské i klinické psychologie.
Syllabus (in Czech)
  • l. Předmět neuropsychologie. Vztah neuropsychologie a psychofyziologie. Neuropsychologie a neurologie. Vývoj neuropsychologie. 2. Filozofické a psychologické základy neuropsychologie. Problém lokalizace funkcí. Psychofyziologický problém. 3. Stavba a činnost nervového systému I. Neuron - stavba, funkce. Typy neuronů. Koncepce synapsí. 4. Stavba a činnost nervového systému II. Centrální nervový systém. Mícha. Mozkový kmen. Mozeček. Mezimozek. Velký mozek. 5. Funkční systémy velkého mozku. Levý a pravý mozek. Senzorické systémy. Základy elektrofyziologie NS. Elektroencefalografie. Evokované potenciály. 6. Problematika vědomí a bdění. Spánek, jeho průběh a poruchy. Neuropsychologie pozornosti. 7. Neuropsychologie a psychofyziologie emocí. Neuropsychologická problematika paměti. Lurijovo pojetí neuropsychologie paměti. 8. Neuropsychologie řeči. Neuropsycholingvistika. Porucha řeči. Afázie - pojem, klasifikace. 9. Vývojová dysfázie. Neuropsychologické pojetí vývojových poruch učení. 10. Neuropsychologické vyšetření. Lurijovo neurops. vyšetření - schéma Christensenové. Příklady dalších vyšetřovacích metod: minnesotský test, bostonský test, Halstead-Reitanova testová baterie a d. 11. Neuropsychologická rehabilitace. Rehabilitace jednotlivých psychických funkcí, zejména řeči. 12., 13., 14. Návštěva neuropsychologického pracoviště, event. logopedie se zaměřením na rehabilitaci afázií. 15. Perspektivy a možnosti neuropsychologie. Místo neuropsychologie ve speciální pedagogice. Test ze základů neuropsychologie.
Literature
  • KOUKOLÍK, František. Mozek a jeho duše. Illustrated by Vladimír Renčín. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Galén, 2005, 263 s. ISBN 8072623141. info
  • DAMASIO, Antonio R. Hledání Spinozy : radost, strast a citový mozek. Translated by František Koukolík. 1. vyd. Praha: Dybbuk, 2004, 350 s. ISBN 8090300197. info
  • GOLDBERG, Elkhonon. Jak nás mozek civilizuje : čelní laloky a řídící funkce mozku. Translated by František Koukolík. Vyd. české 1. Praha: Karolinum, 2004, 257 s. ISBN 8024607131. info
  • KOUKOLÍK, František. Já : o vztahu mozku, vědomí a sebeuvědomování. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2003, 382 s. ISBN 8024607360. info
  • Neuropsychologie. Edited by Petr Kulišťák. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 327 s., xi. ISBN 80-7178-554-7. info
  • KOUKOLÍK, František. Lidský mozek :funkční systémy : norma a poruchy. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2002, 451 s. ISBN 80-7178-632-2. info
  • BRIERLEY, John. 7 prvních let života rozhoduje :[nové poznatky o vývoji mozku a výchova dítěte]. 2. vyd. Praha: Portál, 2000, 111 s. ISBN 80-7178-484-2. info
  • BRIERLEY, John. 7 prvních let života rozhoduje :[nové poznatky o vývoji mozku a výchova dítěte]. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 111 s. ISBN 80-7178-109-6. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/PsSZ_NPS