PdF:SV4BP_SPP1 Special pedagogy - Course Information
SV4BP_SPP1 Special pedagogy
Faculty of EducationAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Timetable
- Mon 18:55–19:40 učebna 38
- Prerequisites
- Předmět je součástí společného základu prezenčního studia oboru Sociální pedagogika a volný čas. Není určen pro studenty specializace Speciální pedagogika.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social and Free Time Education (programme PdF, B-PD)
- Course objectives
- Předmět SV4BP_SPP1 Speciální pedagogika v teoretické rovině uvádí do problematiky edukace jedinců se specifickými vzdělávacími potřebami. Na předmět na navazuje seminář SV4BP_SPPS Základy speciální pedagogiky.
- Syllabus
- 1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína. Pojetí, postavení v systému vědních oborů. 2. Nástin vývoje historie SP. Současný stav a trendy v péči o postižené u nás a v zahraničí. 3. Klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy (defekt, defektivita, socializace), komprehensivní rehabilitace, diagnostické a terapeutické metody. 4. Socializace, integrace/inkluze. Legislativa k integraci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR po roce 1989. 5. Metody speciální pedagogiky. Komplexní rehabilitační péče. 6. Integrovaný pedagogicko-psychologický poradenský systém. Výchovný poradce na školách, pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogické centra, střediska výchovné péče, IPPP. 7. Speciálně-pedagogická diagnostika. 8. Psychopedie. Pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, etiologie, charakteristika jednotlivých stupňů MR 9. Somatopedie. Klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, malformace, amputace, DMO – formy, DMO jako kombinované postižení, LMD, chronická onemocnění – charakteristika, epilepsie, alergická a astmatická onemocnění, problematika výchovy a vzdělávání dětí a mládeže s tělesným a zdravotním postižením. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, herní terapie. 10. Etopedie. Pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chování a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče. 11. Logopedie. Etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých vad a poruch, systém logopedické péče v ČR 12. Surdopedie. Etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komplexní péče o sluchově postižené, specifika edukace dítěte se sluchovou vadou, školy pro žáky s vadou sluchu. 13. Oftalmopedie. Vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR. 14. Kombinované vady – definice, rehabilitační třídy pomocné školy, bazální stimulace. 15. Autismus – etiologie, znaky, edukace jedinců s autismem. 16. Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika, význam použití. 17. Nové terapeutické přístupy v práci s postiženými jedinci. Hipoterapie, canisteterapie, muzikoterapie, arteterapie atd. 18. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, herní terapie. Dobrovolnictví v nemocnicích. 19. Význam a pozice volného času v životě postiženého jedince. Styčné body speciální a sociální pedagogiky. 20. Sociální pedagog, pedagog volného času ve speciálně-pedagogickém zařízení. Uplatnění, možnosti.
- Literature
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální (Integrative special education. Integration of school and social.). 2nd ed. Brno: Paido Brno, 2004, 463 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
- PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno : MU, 1997.
- NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně-pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86633-08-X.
- GILLBERG, CH.; PEETERS, T. Autismus zdravotní a výchovné aspekty. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2.
- MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc : UP, 1999.
- CHVÁTALOVÁ, I. Jak se žije dtem s postižením. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-588-1.
- MÜLLER., O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc : UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9.
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: přednáška. Ukončení: zkouška. Požadavky k ukončení: úspěšné složení zkoušky.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
General note: Nezapisují SP.
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/SV4BP_SPP1