SV4BP_ZAX Basics of axiology

Faculty of Education
Autumn 2006
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Timetable of Seminar Groups
SV4BP_ZAX/01: Tue 9:45–11:25 učebna 33
SV4BP_ZAX/02: Tue 11:35–13:15 učebna 33
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Úvod do axiologie základní orientace v problematice, výchova k hodnotám jako nedílná součást výchovy člověka, prostřednictvím aktivního vystoupení v seminářích si studenti uvědomují vlastní hodnoty a hodnoty svých kolegů, hodnotová orientace mládeže v kontextu současného světa, co je hodnota, co je pro nás hodnotné.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Hodnotová výchova, soudobá historie, situace USA a v Německu 2. Hodnota, co je to hodnota, pojem, co vyjadřuje, atd. 3. Hodnotová orientace mládeže problémy současnosti 4. Vlastní hodnotová orientace s ohledem na budoucí profesi sociálního pedagoga 5. Možnosti a formy předávání hodnot dětem a mladým lidem 6. Hodnoty a současná společnost 7. Spoluodpovědnost za předávání hodnot rodina, škola, společnost 8. Hledání hodnot v literatuře, umění a kultuře vůbec, v přírodě,atd. 9. Představitelé hodnotových filozofií, směrů, vybraná osobnost, kterou oceňujete, která je v určitých ohledech vzorem pro jedince a společnost 10. Vybraný hodnotový systém z hlediska současnosti, historie, vybrat např. jednoho filozofa, pedagoga, a nastínit jeho svět hodnot, vybrat libovolný hodnotový systém a rozebrat jeho klady, přínos pro lidstvo, pro společnost, pro jednotlivce 11. Osobnost sociálního pedagoga, předpoklady, profesní perspektivy 12. Hodnotové aspekty oboru sociální pedagogika
Literature
  • SAK, Petr. Proměny české mládeže :česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. Translated by Jarmila Rybová - Monika Patočková. Vyd. 1. Praha: Petrklíč, 2000, 291 s. ISBN 80-7229-042-8. info
  • DOROTÍKOVÁ, Soňa. Filosofie hodnot : problémy lidské existence, poznání a hodnocení. Praha: Univerzita Karlova, 1998, 162 s. ISBN 80-86039-79-X. info
  • KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova :kapitoly z filosofie výchovy. Vyd. 1. Brno: Vlastním nákladem, 1996, 231 s. ISBN 80-85668-34-3. info
  • KELLER, Jan, Fedor GÁL and Pavol FRIČ. Hodnoty pro budoucnost. Vyd. 1. Praha: G plus G, 1996, 94 s. ISBN 8090189644. info
  • MAŇÁK, Josef. Člověk - hodnoty - výchova (A man - values - education). Pedagogická orientace. 1993, vol. 1993, No 6, p. 119-122. ISSN 1211-4669. info
  • LEPPIN, Zdeněk. Filosofie hodnot a naše doba : (úvod do problematiky axiologie). Vyd. 1. Praha: Svoboda, 1968, 126 s. URL info
Assessment methods (in Czech)
Těžištěm předmětu jsou semináře, do kterých si studenti připravují vystoupení na téma vlastní hodnotové orientace, zprostředkovávají svým vrstevníkům vlastní vidění světa, žebříček hodnot, které vyznávají nebo se vyjadřují k nejrůznějším společenským tématům, které si sami k prezentaci zvolili. Výstupem z předmětu je esej zaměřená na témata, která se vztahují k hodnotám, k vlastnímu žebříčku hodnot, případně se lze na pěti a více stranách zamýšlet nad hodnotami v kontextu současné doby. V závěrečném semináři se studenti seznámí s vybranými pracemi kolegů. Jeden seminář je věnovaný speciální úkolu studentů každý jednotlivec si připraví krátké vystoupení nebo přinese do semináře jakýkoliv předmět, věc, myšlenku, atd.; cokoliv o čem se domnívají, že by mohlo přispět k lepšímu stavu světa. Podmínkou pro zdárné ukončení předmětu je aktivní vystoupení v semináři, esej v rozsahu pěti a více stran na téma hodnot, hodnotové orientace.Závěrečná rozprava nad předmětem studenti si připraví na předposlední seminář krátký vstup, zamyšlení, případně přinesou předmět, myšlenku, nápad , o kterém se domnívají, že by mohl přispět k zlepšení světa.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/SV4BP_ZAX