PdF:SV4BP_ZAX Basics of axiology - Course Information
SV4BP_ZAX Basics of axiology
Faculty of EducationAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Timetable of Seminar Groups
- SV4BP_ZAX/01: Tue 9:45–11:25 učebna 33
SV4BP_ZAX/02: Tue 11:35–13:15 učebna 33 - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social and Free Time Education (programme PdF, B-PD)
- Course objectives (in Czech)
- Úvod do axiologie základní orientace v problematice, výchova k hodnotám jako nedílná součást výchovy člověka, prostřednictvím aktivního vystoupení v seminářích si studenti uvědomují vlastní hodnoty a hodnoty svých kolegů, hodnotová orientace mládeže v kontextu současného světa, co je hodnota, co je pro nás hodnotné.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Hodnotová výchova, soudobá historie, situace USA a v Německu 2. Hodnota, co je to hodnota, pojem, co vyjadřuje, atd. 3. Hodnotová orientace mládeže problémy současnosti 4. Vlastní hodnotová orientace s ohledem na budoucí profesi sociálního pedagoga 5. Možnosti a formy předávání hodnot dětem a mladým lidem 6. Hodnoty a současná společnost 7. Spoluodpovědnost za předávání hodnot rodina, škola, společnost 8. Hledání hodnot v literatuře, umění a kultuře vůbec, v přírodě,atd. 9. Představitelé hodnotových filozofií, směrů, vybraná osobnost, kterou oceňujete, která je v určitých ohledech vzorem pro jedince a společnost 10. Vybraný hodnotový systém z hlediska současnosti, historie, vybrat např. jednoho filozofa, pedagoga, a nastínit jeho svět hodnot, vybrat libovolný hodnotový systém a rozebrat jeho klady, přínos pro lidstvo, pro společnost, pro jednotlivce 11. Osobnost sociálního pedagoga, předpoklady, profesní perspektivy 12. Hodnotové aspekty oboru sociální pedagogika
- Literature
- SAK, Petr. Proměny české mládeže :česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. Translated by Jarmila Rybová - Monika Patočková. Vyd. 1. Praha: Petrklíč, 2000, 291 s. ISBN 80-7229-042-8. info
- DOROTÍKOVÁ, Soňa. Filosofie hodnot : problémy lidské existence, poznání a hodnocení. Praha: Univerzita Karlova, 1998, 162 s. ISBN 80-86039-79-X. info
- KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova :kapitoly z filosofie výchovy. Vyd. 1. Brno: Vlastním nákladem, 1996, 231 s. ISBN 80-85668-34-3. info
- KELLER, Jan, Fedor GÁL and Pavol FRIČ. Hodnoty pro budoucnost. Vyd. 1. Praha: G plus G, 1996, 94 s. ISBN 8090189644. info
- MAŇÁK, Josef. Člověk - hodnoty - výchova (A man - values - education). Pedagogická orientace. 1993, vol. 1993, No 6, p. 119-122. ISSN 1211-4669. info
- LEPPIN, Zdeněk. Filosofie hodnot a naše doba : (úvod do problematiky axiologie). Vyd. 1. Praha: Svoboda, 1968, 126 s. URL info
- Assessment methods (in Czech)
- Těžištěm předmětu jsou semináře, do kterých si studenti připravují vystoupení na téma vlastní hodnotové orientace, zprostředkovávají svým vrstevníkům vlastní vidění světa, žebříček hodnot, které vyznávají nebo se vyjadřují k nejrůznějším společenským tématům, které si sami k prezentaci zvolili. Výstupem z předmětu je esej zaměřená na témata, která se vztahují k hodnotám, k vlastnímu žebříčku hodnot, případně se lze na pěti a více stranách zamýšlet nad hodnotami v kontextu současné doby. V závěrečném semináři se studenti seznámí s vybranými pracemi kolegů. Jeden seminář je věnovaný speciální úkolu studentů každý jednotlivec si připraví krátké vystoupení nebo přinese do semináře jakýkoliv předmět, věc, myšlenku, atd.; cokoliv o čem se domnívají, že by mohlo přispět k lepšímu stavu světa. Podmínkou pro zdárné ukončení předmětu je aktivní vystoupení v semináři, esej v rozsahu pěti a více stran na téma hodnot, hodnotové orientace.Závěrečná rozprava nad předmětem studenti si připraví na předposlední seminář krátký vstup, zamyšlení, případně přinesou předmět, myšlenku, nápad , o kterém se domnívají, že by mohl přispět k zlepšení světa.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/SV4BP_ZAX