PdF:SV4BP_ZAX Basics of axiology - Course Information
SV4BP_ZAX Basics of axiology
Faculty of EducationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Timetable of Seminar Groups
- SV4BP_ZAX/01: Tue 8:50–10:30 učebna 33
SV4BP_ZAX/02: Tue 10:40–12:20 učebna 33 - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social and Free Time Education (programme PdF, B-PD)
- Course objectives
- In the frame of subject students are introduced to value thems, especially by means of selfreflection of the world and own value chart. One part is basic orientaion in problematics , upbringing to vaues as an integral part of human education; by means of active performance in seminaries students are alive to own values and values of their collegues. They have a possibility of confrontation in equal groups of students.
- Syllabus
- Value education, present history, stituation in USA and Germany. Value, what is value, idea, what expresses etc. Value orientation of teens – present problems. Own value orientation with regard to future profession of social pedagogue. Values and present society. Personality of social pedagogue, presumtions, professional perspectives. Value aspect of social pedagogy.
- Literature
- SAK, Petr. Proměny české mládeže :česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. Translated by Jarmila Rybová - Monika Patočková. Vyd. 1. Praha: Petrklíč, 2000, 291 s. ISBN 80-7229-042-8. info
- DOROTÍKOVÁ, Soňa. Filosofie hodnot : problémy lidské existence, poznání a hodnocení. Praha: Univerzita Karlova, 1998, 162 s. ISBN 80-86039-79-X. info
- KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova :kapitoly z filosofie výchovy. Vyd. 1. Brno: Vlastním nákladem, 1996, 231 s. ISBN 80-85668-34-3. info
- KELLER, Jan, Fedor GÁL and Pavol FRIČ. Hodnoty pro budoucnost. Vyd. 1. Praha: G plus G, 1996, 94 s. ISBN 8090189644. info
- MAŇÁK, Josef. Člověk - hodnoty - výchova (A man - values - education). Pedagogická orientace. 1993, vol. 1993, No 6, p. 119-122. ISSN 1211-4669. info
- LEPPIN, Zdeněk. Filosofie hodnot a naše doba : (úvod do problematiky axiologie). Vyd. 1. Praha: Svoboda, 1968, 126 s. URL info
- Assessment methods (in Czech)
- Těžištěm předmětu jsou semináře, do kterých si studenti připravují vystoupení na téma vlastní hodnotové orientace, zprostředkovávají svým vrstevníkům vlastní vidění světa, žebříček hodnot, které vyznávají nebo se vyjadřují k nejrůznějším společenským tématům, které si sami k prezentaci zvolili. Výstupem z předmětu je esej zaměřená na témata, která se vztahují k hodnotám, k vlastnímu žebříčku hodnot, případně se lze na pěti a více stranách zamýšlet nad hodnotami v kontextu současné doby. V závěrečném semináři se studenti seznámí s vybranými pracemi kolegů. Jeden seminář je věnovaný speciální úkolu studentů každý jednotlivec si připraví krátké vystoupení nebo přinese do semináře jakýkoliv předmět, věc, myšlenku, atd.; cokoliv o čem se domnívají, že by mohlo přispět k lepšímu stavu světa. Podmínkou pro zdárné ukončení předmětu je aktivní vystoupení v semináři, esej v rozsahu pěti a více stran na téma hodnot, hodnotové orientace.Závěrečná rozprava nad předmětem studenti si připraví na předposlední seminář krátký vstup, zamyšlení, případně přinesou předmět, myšlenku, nápad , o kterém se domnívají, že by mohl přispět k zlepšení světa.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SV4BP_ZAX