PdF:TE2MP_DID3 Methodology 3 - Course Information
TE2MP_DID3 Methodology 3
Faculty of EducationAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.
Department of Technical Education and Information Science – Faculty of Education
Contact Person: Gabriela Jančíková - Timetable
- Wed 13:25–14:10 Kavárna
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Technical Education (programme PdF, M-ZS4)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je získání základních schopností a dovedností úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v technických předmětech a v předmětech obsahujících tématiku informačních technologií. Zejména jde o osvojení vědomostí a dovedností pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Technika jako složka lidské kultury, technické vzdělávání jako součást všeobecného vzdělávání (úloha techniky v dějinách lidstva, technická výchova a technické vzdělávání, výroba, společnost a životní prostředí, vytváření vztahu k technice ve školské praxi). 2. Konkrétní didaktika v oblasti základních prací s výpočetní technikou - editory (řízení vyučovacího procesu, specifika práce s výpočetní technikou, řešení problémů, organizace práce, zadávání úkolů, samostatná práce žáků). 3. Konkrétní didaktika v oblasti základních prací s výpočetní technikou – práce s informacemi (vyhledávání, zpracování a využití informací – hodnoty, relevance, rizika). 4. Mezipředmětové vztahy v rámci vzdělávacích oblastí, výchovné využití pedagogického procesu, průřezová témata RVP (vyučovací předměty na základní škole, osobnostní a sociální výchova, multikulturní, environmentální a mediální výchova). 5. Specifika vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (pracovní terapie, úloha učitele dílenských prací a technických činností v Praktické škole, předprofesionální příprava postižených žáků). 6. Technická muzea v pedagogické praxi (muzeopedagogika, využití technických muzeí v ČR a ve světě, metodika přípravy učitele s cílem zvýšení efektivity klasické výuky) 7. Pedagogická diagnostika ve vyučovacím procesu (diagnostika školní zdatnosti- vědomosti, dovednosti, užití testu, dotazníku a ostatních metod). 8. Odborná exkurze jako progresivní vyučovací forma (druhy, příprava, provedení, zhodnocení, efektivita, význam). 9. Zájmová činnost v oblasti práce s technickými materiály a v oblasti výpočetní techniky (využití volného času, význam pro vývoj osobnosti, specifika plánování, organizace a vedení). 10. Profesní orientace žáků, výchovné a kariérové poradenství (výchova k volbě povolání, výchova k práci, osobnostní předpoklady, kariérové poradenství, pracovní adaptabilita, úloha školy a učitele v procesu profesní orientace). 11. Příprava na vstup do dalšího vzdělávání, zaměstnání, podnikání (reálné možnosti, odborná i formální příprava, vlastní prezentace na trhu práce, drobné podnikání).
- Assessment methods (in Czech)
- Zkouška: Teoretický a didaktický rozbor vylosovaného tématu výuky pro základní školu. Grafické vyjádření problému, didaktická prezentace pomocí vyučovacích prostředků. Teoretické zdůvodnění zvolených forem, matod a prostředků výuky.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/TE2MP_DID3