PdF:VY3DC_ZAPE Basics of pedagogy - Course Information
VY3DC_ZAPE Basics of pedagogy
Faculty of EducationAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 15/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- DPS Child and Youth Afterschool Education (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Účelem předmětu Základy pedagogiky je seznámit studenty se základními pedagogickými disciplínami, pojmy, metodami a teoriemi. Zřetel je směrován i na postižení problematiky vztahu pedagogické teorie a praxe, případně na vybrané filozofické aspekty výchovy. Základní linii studia tvoří rovněž analýza současných výchovně-vzdělávacích problémů a proces edukační transformace českého školství po r. 1989.
- Syllabus (in Czech)
- o Pojetí a předmět pedagogiky. Základní pedagogické kategorie (výchova, vzdělání, cíl, obsah, prostředky, podmínky, metody), vliv dědičnosti, prostředí, socializace. o Pedagogika jako věda. Její struktura, členění pedagogických disciplín, vědy pomocné a hraniční. Význam filozofie výchovy. o Vztah pedagogické teorie a praxe. Teorie učení, teorie výchovy, pedagogické koncepce, meze pedagogické teorie, hodnotová orientace výchovy. o Charakteristika různých pedagogických přístupů edukační reality v historicko-společenském kontextu (antický výchovný ideál, středověké školství, osvícenské názory na výchovu, meziválečný spor o pojetí české pedagogiky atp.). o Úvod do komparativní pedagogiky. Předmět, metody, teorie, obsah, srovnávací kritéria/indikátory pro klasifikaci vzdělávání ISCED. o Česká výchovně vzdělávací soustava. Preprimární, primární, sekundární a terciární školství. Charakteristika vybraných klíčových problémů české vzdělávací soustavy. Transformace české školy po r. 1989. o Podstata hnutí nové výchovy, reformní pedagogika. Představitelé, směry, dílo, koncepce. o Významné výchovně vzdělávací dokumenty v soudobé české společnosti (Bílá kniha, Doporučení examinátorů OECD, RVP, alternativní přístupy). o Charakteristika kurikula. Učebnice. Učební osnovy, učební plány. o Pedagogické dovednosti učitele. Osobnost učitele. Příprava učitele na výuku. Diagnostické činnosti učitele. Řízení učebních činností žáků. o Hodnocení žáků. Klasifikace, testování, kompetence, výstupy, školní úspěšnost žáka. o Evropská dimenze ve vzdělávání. Globální výchova. Učící se společnost. o Individuální a sociální význam vzdělání, právo na vzdělání, rovný přístup ve vzdělání, sociální nerovnost ve vzdělání, vzdělání a sociální spravedlnost. o Škola. Instituce výchovná, vzdělávací, kulturní, sociální, organizace a pospolitost. Význam školského managementu. o Pedagogický výzkum. Stav a perspektivy.
- Literature
- KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- PRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 80-7178-621-7. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
- BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
- Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
- PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum a vzdělávací politika : vytváření mostů. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 118 s. info
- Assessment methods (in Czech)
- Ústní zkouška (Reflexe nad vybranými edukačními problémy). K připuštění ke zkoušce je nutné absolvovat vědomostní test na moodlince. Dalším požadavkem je napsání eseje, případně odborného článku v rozsahu čtyř stran na téma: Analýza vybraného problému současného českého školství
- Language of instruction
- Czech
- Teacher's information
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=754
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/VY3DC_ZAPE