PdF:ZS1BK_APB2 Applied Psychology 2 Sem - Course Information
ZS1BK_APB2 Applied Psychology 2 Seminar
Faculty of EducationAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 0/0/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Otto Čačka (seminar tutor)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: Renata Buganová - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět slouží k samostatnému experimentálnímu ověřování poznatků získaných na přednáškách psychologie duševního vývoje o kvalitách dílčích duševních procesů a u dětí v odlišných vývojových stádiích a prověřování vývojového principu u těchto funkcí prostřednictvím srovnávání získaných výsledků. Studenti se zároveň seznámí s psychologickými metodami a osvojí si jejich aplikaci pro pozdější pedagogicko-psychologickou diagnostiku.
- Syllabus (in Czech)
- 1. - Základní metodologické pojmy a principy. - Práva dítěte a obecné principy psychodiagnostiky. - Zvláštnosti pedagogické psychodiagnostiky dětí a dospívajících. 2. - Zjištění úrovně vlastností pozornosti u dětství. - Ověření vývojových změn rozdílových prahů u dětí. - Nástup základních stadií vnímání u dětí. 3. - Ověření vývojových změn preference mechanické a logické paměti. - Vývojový posun výkonnosti dílčích druhů paměti. - Charakteristické znaky vybraných dysfunkcí. 4. - Vývoj porozumění pojmům (slovník) a schopnosti jejich definování. - Zachycení nástupu myšlenkových operací (analýzy, zobecňování a abstrakce). - Rozdíly nástupu vývojových změn myšlenkových operací u hochů a dívek. 5. - Postižení změn charakteru představivosti v průběhu dětství. - Postup vyhasínání expresivity dětské kresby. - Vývoj zájmu o výtvarné umění. 6. - Ověřování míry stability bazální emocionality u dětí. - Využití "řeči citů" a "projekce" v pedagogické diagnostice. - Zjišťování vývojových změn hrové aktivity. 7. - Motivace jako faktor únavy pozornosti. - Proměny vnímání času u dětí. - Dosažené kvality volních procesů u dětí (úroveň cílů, proces rozhodování, znaky volního jednání, anticipace a plánovitost). 8. - Rozvoj sociálních vztahů ve třídě (závislost na skupině a vyspělost sebepojetí). - Zjišťování nástupu a kvalit přátelských vztahů. - Vývojové změny charakteru emocionální komunikace (dynamika, subtilnost a komplexnost). 9. - Ověření nástupu vývojových stadií sebereflexe. - Vývoj empatie a úroveň posuzování jiných. 10. - Dynamika změn vybraných útvarů Jáství u dospívajících. - Výskyt, zaměření a kvalita introspekce dospívajících. - Zjišťování faktorů dosažené úrovně kriterií sebeřízení. 11. - Zkoumání činitelů a změn zájmové orientace. - Vztah zájmů a profesionální orientace. - Charakteristické proměny tvořivosti. 12. - Ověření stability kognitivních stylů dospívajících. - Změny autonomie usuzování a samostanosti rozhodování. - Změny poměru konvergentního a divergeního myšlení při řešení problémů (myšlenkové strategie). 13. - Zjišťování podílu imaginace a racionality ve vědomí dětí a dospívajících. - Zjišťování vazby imaginativních aktivit a úrovně společenského citu. - Porovnání pronikavosti vnímání dětí a dospívajících (chápání poenty obrazů, příběhů, filmu, metafor, symbolů atp.). 14. - Charakteristické vývojové proměny typů charakteru. - Vazba prosociální orientace a charakter projektu životního stylu. - Zaměření a struktura hodnotového vědomí dospívajících. 15 - Zjišťování činitelů a důsledků strachu a úzkosti. - Vývojové změny faktorů a projevů agresivity. - Změny charakteru ventilace tenze u dětí a dospívajících.
- Literature
- HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, 209 s. ISBN 807290213X. info
- SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých (Psychodiagnostic of adults). 3rd ed. Praha: Portál, 2005, 306 pp. 3. vydání. ISBN 80-7367-050-X. info
- DAN, Jiří. Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 226 pp. ISBN 80-210-2948-X. info
- ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace (Psychology of Mental Development of Children and Adolescent with Optimisation Factors). první. Brno: DOPLNĚK, 2000, 377 pp. ISBN 80-7239-060-0. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Historie pedagogicko-psychologického poradenství. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1999, 24 s. ISBN 8072041150. info
- ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte (Psychology of a child). 3rd ed. Tišnov: SURSUM, 1997, 108 pp. ISBN 80-85799-03-0. info
- DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
- Assessment methods (in Czech)
- zápočet - podmínkou je kromě docházky a aktivity zvláště vypracování SEMINÁRNÍ PRÁCE zahrnující vedle „teoretické části“ i „vlastní výzkum“ prezentovaný v klasické osnově závěrečných zpráv (formulace hypotéz, plán výzkumu, sestavení statistických výběrů, popis použité metodiky, průběh výzkumu, statistické zpracování, interpretace výsledků, závěr, diskuse, literatura).
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/ZS1BK_APB2