ZS1BK_APB2 Applied Psychology 2 Seminar

Faculty of Education
Autumn 2006
Extent and Intensity
0/0/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Otto Čačka (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: Renata Buganová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět slouží k samostatnému experimentálnímu ověřování poznatků získaných na přednáškách psychologie duševního vývoje o kvalitách dílčích duševních procesů a u dětí v odlišných vývojových stádiích a prověřování vývojového principu u těchto funkcí prostřednictvím srovnávání získaných výsledků. Studenti se zároveň seznámí s psychologickými metodami a osvojí si jejich aplikaci pro pozdější pedagogicko-psychologickou diagnostiku.
Syllabus (in Czech)
  • 1. - Základní metodologické pojmy a principy. - Práva dítěte a obecné principy psychodiagnostiky. - Zvláštnosti pedagogické psychodiagnostiky dětí a dospívajících. 2. - Zjištění úrovně vlastností pozornosti u dětství. - Ověření vývojových změn rozdílových prahů u dětí. - Nástup základních stadií vnímání u dětí. 3. - Ověření vývojových změn preference mechanické a logické paměti. - Vývojový posun výkonnosti dílčích druhů paměti. - Charakteristické znaky vybraných dysfunkcí. 4. - Vývoj porozumění pojmům (slovník) a schopnosti jejich definování. - Zachycení nástupu myšlenkových operací (analýzy, zobecňování a abstrakce). - Rozdíly nástupu vývojových změn myšlenkových operací u hochů a dívek. 5. - Postižení změn charakteru představivosti v průběhu dětství. - Postup vyhasínání expresivity dětské kresby. - Vývoj zájmu o výtvarné umění. 6. - Ověřování míry stability bazální emocionality u dětí. - Využití "řeči citů" a "projekce" v pedagogické diagnostice. - Zjišťování vývojových změn hrové aktivity. 7. - Motivace jako faktor únavy pozornosti. - Proměny vnímání času u dětí. - Dosažené kvality volních procesů u dětí (úroveň cílů, proces rozhodování, znaky volního jednání, anticipace a plánovitost). 8. - Rozvoj sociálních vztahů ve třídě (závislost na skupině a vyspělost sebepojetí). - Zjišťování nástupu a kvalit přátelských vztahů. - Vývojové změny charakteru emocionální komunikace (dynamika, subtilnost a komplexnost). 9. - Ověření nástupu vývojových stadií sebereflexe. - Vývoj empatie a úroveň posuzování jiných. 10. - Dynamika změn vybraných útvarů Jáství u dospívajících. - Výskyt, zaměření a kvalita introspekce dospívajících. - Zjišťování faktorů dosažené úrovně kriterií sebeřízení. 11. - Zkoumání činitelů a změn zájmové orientace. - Vztah zájmů a profesionální orientace. - Charakteristické proměny tvořivosti. 12. - Ověření stability kognitivních stylů dospívajících. - Změny autonomie usuzování a samostanosti rozhodování. - Změny poměru konvergentního a divergeního myšlení při řešení problémů (myšlenkové strategie). 13. - Zjišťování podílu imaginace a racionality ve vědomí dětí a dospívajících. - Zjišťování vazby imaginativních aktivit a úrovně společenského citu. - Porovnání pronikavosti vnímání dětí a dospívajících (chápání poenty obrazů, příběhů, filmu, metafor, symbolů atp.). 14. - Charakteristické vývojové proměny typů charakteru. - Vazba prosociální orientace a charakter projektu životního stylu. - Zaměření a struktura hodnotového vědomí dospívajících. 15 - Zjišťování činitelů a důsledků strachu a úzkosti. - Vývojové změny faktorů a projevů agresivity. - Změny charakteru ventilace tenze u dětí a dospívajících.
Literature
  • HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, 209 s. ISBN 807290213X. info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých (Psychodiagnostic of adults). 3rd ed. Praha: Portál, 2005, 306 pp. 3. vydání. ISBN 80-7367-050-X. info
  • DAN, Jiří. Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 226 pp. ISBN 80-210-2948-X. info
  • ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace (Psychology of Mental Development of Children and Adolescent with Optimisation Factors). první. Brno: DOPLNĚK, 2000, 377 pp. ISBN 80-7239-060-0. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Historie pedagogicko-psychologického poradenství. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1999, 24 s. ISBN 8072041150. info
  • ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte (Psychology of a child). 3rd ed. Tišnov: SURSUM, 1997, 108 pp. ISBN 80-85799-03-0. info
  • DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
Assessment methods (in Czech)
zápočet - podmínkou je kromě docházky a aktivity zvláště vypracování SEMINÁRNÍ PRÁCE zahrnující vedle „teoretické části“ i „vlastní výzkum“ prezentovaný v klasické osnově závěrečných zpráv (formulace hypotéz, plán výzkumu, sestavení statistických výběrů, popis použité metodiky, průběh výzkumu, statistické zpracování, interpretace výsledků, závěr, diskuse, literatura).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2021.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/ZS1BK_APB2