ZS1MK_PDM1 The Teaching of Mathematics 1

Faculty of Education
Autumn 2006
Extent and Intensity
0/0/12. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (lecturer)
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (lecturer)
RNDr. Milena Vaňurová, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
RNDr. Růžena Blažková, CSc.
Department of Mathematics – Faculty of Education
Contact Person: RNDr. Růžena Blažková, CSc.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice výuky matematiky na 1. stupni základní školy, jejím teoretickém matematickém základu a metodách a formách práce ve výuce matematiky. Poznávací a pojmotvorné procesy v matematice. Důležitost transformace odborných matematických poznatků do systému učiva matematiky ZŠ v oblasti zavádění přirozených čísel a racionálních čísel a operací s nimi. Předmět integruje poznatky z matematiky, pedagogiky, psychologie, obecné didaktiky, sociologie. Studenti se seznámí s různými metodickými postupy v matematice v různých fázích edukačního procesu. Didaktika matematiky a její místo v systému věd. Cíle výuky matematiky. Vzdělávací programy a zařazení matematiky do vzdělávacích programů. Edukační konstrukty (rámcový vzdělávací program, učební osnovy matematiky, standardy vzdělávání v matematice). Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Aktivní činitelé ve vyučování matematice. Osobnost učitele matematiky, strategie učitelovy práce. Žák jako objekt i subjekt edukace, vzdělávání žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami v matematice, komunikace v matematice. Diagnostika, hodnocení a klasifikace v matematice. Zavedení přirozených čísel na 1. stupni ZŠ a postupné budování polokruhu všech přirozených čísel od 1. do 5. ročníku ZŠ. Další číselné obory na 1. stupni ZŠ (zlomek, desetinné číslo). Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. Úkoly numerace v oboru přirozených čísel. Vyvození početních operací s přirozenými čísly a řešení aplikačních úloh se zřetelem k 1. a 2. ročníku ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže). Řešení aplikačních úloh, metodika slovních úloh, vytváření vhodných metodických řad úloh. Seznam odborné literatury (obsahuje základ předmětu) BLAŽKOVÁ, Růžena - MATOUŠKOVÁ, Květoslava - VAŇUROVÁ, Milena. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně ZŠ. Učební text. Brno : PdF MU, 1995. 78 s. ISBN 80-210-0468-1. BLAŽKOVÁ, Růžena MATOUŠKOVÁ, Květoslava VAŇUROVÁ, Milena. Kapitoly z didaktiky matematiky pro studium učitelství 1. stupně. Učební text. Brno :PdF MU, 2002. 82s. v tisku. BLAŽKOVÁ, Růžena - MATOUŠKOVÁ, Květoslava - VAŇUROVÁ, Milena - BLAŽEK, Miloslav. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno : Paido, 2000. 94 s. ISBN 80-85931-89-3. HEJNÝ, Milan - KUŘINA, František. Dítě, škola a matematika. Praha : Portál, 2001. 187 s. ISBN 80-7178-581-4. KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana - PUPALA, Branislav. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. Učební plány, učební osnovy různých vzdělávacích programů. Učebnice matematiky, pracovní sešity, sbírky úloh. Metodické texty a časopisy. Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů Rozbor žákovských prací vztahujících se ke konkrétnímu tématu učiva matematiky. Práce s chybou ve výuce z hlediska učitele i žáka. Vypracování metodických řad úloh k danému tématickému celku. Samostatná práce: Sebereflexe můj vztah k matematice a jejímu vyučování. Zpracoval R.Blažková, M.Vaňurová Datum 19. 6. 2002
Syllabus (in Czech)
  • Didaktika matematiky a její místo v systému věd. Cíle výuky matematiky. Vzdělávací programy a zařazení matematiky do vzdělávacích programů. Edukační konstrukty (rámcový vzdělávací program, učební osnovy matematiky, standardy vzdělávání v matematice). Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Aktivní činitelé ve vyučování matematice. Osobnost učitele matematiky, strategie učitelovy práce. Žák jako objekt i subjekt edukace, vzdělávání žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami v matematice, komunikace v matematice. Diagnostika, hodnocení a klasifikace v matematice. Zavedení přirozených čísel na 1. stupni ZŠ a postupné budování polokruhu všech přirozených čísel od 1. do 5. ročníku ZŠ. Další číselné obory na 1. stupni ZŠ (zlomek, desetinné číslo). Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. Úkoly numerace v oboru přirozených čísel. Vyvození početních operací s přirozenými čísly a řešení aplikačních úloh se zřetelem k 1. a 2. ročníku ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže). Řešení aplikačních úloh, metodika slovních úloh, vytváření vhodných metodických řad úloh. Seznam odborné literatury (obsahuje základ předmětu) BLAŽKOVÁ, Růžena - MATOUŠKOVÁ, Květoslava - VAŇUROVÁ, Milena. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně ZŠ. Učební text. Brno : PdF MU, 1995. 78 s. ISBN 80-210-0468-1. BLAŽKOVÁ, Růžena MATOUŠKOVÁ, Květoslava VAŇUROVÁ, Milena. Kapitoly z didaktiky matematiky pro studium učitelství 1. stupně. Učební text. Brno :PdF MU, 2002. 82s. v tisku. BLAŽKOVÁ, Růžena - MATOUŠKOVÁ, Květoslava - VAŇUROVÁ, Milena - BLAŽEK, Miloslav. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno : Paido, 2000. 94 s. ISBN 80-85931-89-3. HEJNÝ, Milan - KUŘINA, František. Dítě, škola a matematika. Praha : Portál, 2001. 187 s. ISBN 80-7178-581-4. KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana - PUPALA, Branislav. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. Učební plány, učební osnovy různých vzdělávacích programů. Učebnice matematiky, pracovní sešity, sbírky úloh. Metodické texty a časopisy. Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů Rozbor žákovských prací vztahujících se ke konkrétnímu tématu učiva matematiky. Práce s chybou ve výuce z hlediska učitele i žáka. Vypracování metodických řad úloh k danému tématickému celku. Samostatná práce: Sebereflexe můj vztah k matematice a jejímu vyučování. Zpracoval R.Blažková, M.Vaňurová Datum 19. 6. 2002
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 12.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/ZS1MK_PDM1