PdF:ZS1MK_PDM1 The Teaching of Mathematics 1 - Course Information
ZS1MK_PDM1 The Teaching of Mathematics 1
Faculty of EducationAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 0/0/12. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (lecturer)
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (lecturer)
RNDr. Milena Vaňurová, CSc. (lecturer) - Guaranteed by
- RNDr. Růžena Blažková, CSc.
Department of Mathematics – Faculty of Education
Contact Person: RNDr. Růžena Blažková, CSc. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice výuky matematiky na 1. stupni základní školy, jejím teoretickém matematickém základu a metodách a formách práce ve výuce matematiky. Poznávací a pojmotvorné procesy v matematice. Důležitost transformace odborných matematických poznatků do systému učiva matematiky ZŠ v oblasti zavádění přirozených čísel a racionálních čísel a operací s nimi. Předmět integruje poznatky z matematiky, pedagogiky, psychologie, obecné didaktiky, sociologie. Studenti se seznámí s různými metodickými postupy v matematice v různých fázích edukačního procesu. Didaktika matematiky a její místo v systému věd. Cíle výuky matematiky. Vzdělávací programy a zařazení matematiky do vzdělávacích programů. Edukační konstrukty (rámcový vzdělávací program, učební osnovy matematiky, standardy vzdělávání v matematice). Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Aktivní činitelé ve vyučování matematice. Osobnost učitele matematiky, strategie učitelovy práce. Žák jako objekt i subjekt edukace, vzdělávání žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami v matematice, komunikace v matematice. Diagnostika, hodnocení a klasifikace v matematice. Zavedení přirozených čísel na 1. stupni ZŠ a postupné budování polokruhu všech přirozených čísel od 1. do 5. ročníku ZŠ. Další číselné obory na 1. stupni ZŠ (zlomek, desetinné číslo). Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. Úkoly numerace v oboru přirozených čísel. Vyvození početních operací s přirozenými čísly a řešení aplikačních úloh se zřetelem k 1. a 2. ročníku ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže). Řešení aplikačních úloh, metodika slovních úloh, vytváření vhodných metodických řad úloh. Seznam odborné literatury (obsahuje základ předmětu) BLAŽKOVÁ, Růžena - MATOUŠKOVÁ, Květoslava - VAŇUROVÁ, Milena. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně ZŠ. Učební text. Brno : PdF MU, 1995. 78 s. ISBN 80-210-0468-1. BLAŽKOVÁ, Růžena MATOUŠKOVÁ, Květoslava VAŇUROVÁ, Milena. Kapitoly z didaktiky matematiky pro studium učitelství 1. stupně. Učební text. Brno :PdF MU, 2002. 82s. v tisku. BLAŽKOVÁ, Růžena - MATOUŠKOVÁ, Květoslava - VAŇUROVÁ, Milena - BLAŽEK, Miloslav. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno : Paido, 2000. 94 s. ISBN 80-85931-89-3. HEJNÝ, Milan - KUŘINA, František. Dítě, škola a matematika. Praha : Portál, 2001. 187 s. ISBN 80-7178-581-4. KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana - PUPALA, Branislav. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. Učební plány, učební osnovy různých vzdělávacích programů. Učebnice matematiky, pracovní sešity, sbírky úloh. Metodické texty a časopisy. Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů Rozbor žákovských prací vztahujících se ke konkrétnímu tématu učiva matematiky. Práce s chybou ve výuce z hlediska učitele i žáka. Vypracování metodických řad úloh k danému tématickému celku. Samostatná práce: Sebereflexe můj vztah k matematice a jejímu vyučování. Zpracoval R.Blažková, M.Vaňurová Datum 19. 6. 2002
- Syllabus (in Czech)
- Didaktika matematiky a její místo v systému věd. Cíle výuky matematiky. Vzdělávací programy a zařazení matematiky do vzdělávacích programů. Edukační konstrukty (rámcový vzdělávací program, učební osnovy matematiky, standardy vzdělávání v matematice). Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Aktivní činitelé ve vyučování matematice. Osobnost učitele matematiky, strategie učitelovy práce. Žák jako objekt i subjekt edukace, vzdělávání žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami v matematice, komunikace v matematice. Diagnostika, hodnocení a klasifikace v matematice. Zavedení přirozených čísel na 1. stupni ZŠ a postupné budování polokruhu všech přirozených čísel od 1. do 5. ročníku ZŠ. Další číselné obory na 1. stupni ZŠ (zlomek, desetinné číslo). Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. Úkoly numerace v oboru přirozených čísel. Vyvození početních operací s přirozenými čísly a řešení aplikačních úloh se zřetelem k 1. a 2. ročníku ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže). Řešení aplikačních úloh, metodika slovních úloh, vytváření vhodných metodických řad úloh. Seznam odborné literatury (obsahuje základ předmětu) BLAŽKOVÁ, Růžena - MATOUŠKOVÁ, Květoslava - VAŇUROVÁ, Milena. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně ZŠ. Učební text. Brno : PdF MU, 1995. 78 s. ISBN 80-210-0468-1. BLAŽKOVÁ, Růžena MATOUŠKOVÁ, Květoslava VAŇUROVÁ, Milena. Kapitoly z didaktiky matematiky pro studium učitelství 1. stupně. Učební text. Brno :PdF MU, 2002. 82s. v tisku. BLAŽKOVÁ, Růžena - MATOUŠKOVÁ, Květoslava - VAŇUROVÁ, Milena - BLAŽEK, Miloslav. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno : Paido, 2000. 94 s. ISBN 80-85931-89-3. HEJNÝ, Milan - KUŘINA, František. Dítě, škola a matematika. Praha : Portál, 2001. 187 s. ISBN 80-7178-581-4. KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana - PUPALA, Branislav. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. Učební plány, učební osnovy různých vzdělávacích programů. Učebnice matematiky, pracovní sešity, sbírky úloh. Metodické texty a časopisy. Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů Rozbor žákovských prací vztahujících se ke konkrétnímu tématu učiva matematiky. Práce s chybou ve výuce z hlediska učitele i žáka. Vypracování metodických řad úloh k danému tématickému celku. Samostatná práce: Sebereflexe můj vztah k matematice a jejímu vyučování. Zpracoval R.Blažková, M.Vaňurová Datum 19. 6. 2002
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 12.
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/ZS1MK_PDM1