Bi2BP_AEKC Applied Ecology

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/2/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Dana Křivánková (seminar tutor), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (deputy)
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Timetable of Seminar Groups
Bi2BP_AEKC/01: each even Thursday 8:50–10:30 Botanická zahrada Kejbaly
Bi2BP_AEKC/02: each odd Thursday 11:35–13:15 Botanická zahrada Kejbaly
Bi2BP_AEKC/03: each even Thursday 11:35–13:15 Botanická zahrada Kejbaly
Bi2BP_AEKC/04: each odd Thursday 14:20–16:00 Botanická zahrada Kejbaly
Bi2BP_AEKC/05: each even Thursday 14:20–16:00 Botanická zahrada Kejbaly
Bi2BP_AEKC/06: No timetable has been entered into IS.
Prerequisites (in Czech)
znalosti ze střední školy
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The subject is a part of program “Biology for life and health” which is a section of research intention PdF MU “School and Health for 21. Century”. The realization of the subject takes place in an educational center specialized on Sustainable life called “Kejbaly” and in selected envirocentrs. The aim is personal development of a student-teacher, knowledge base of teaching and professional knowledge formation according School Educational Program for Basic Education. The subject contains practical lessons focused on Learning by Doing which are realized as field lessons. It means training of skills, strengthen teacher’s knowledge and creating teacher’s attitudes important to be able to help develop key competences and scientific literacy to scholars according Frame Educational Program for Basic Education. The practical tuitions are intent on integration, activating methods, forms and agents in education mainly for the fields Human and Nature, Human and a World of Work (growing and breeding), Human and Health and cross-section environmental topics. In this subject focused on environmental friendly management, is practically trained as well as knowledge in context or role of teacher in basic education in mentioned study fields.
Syllabus
  • Introduction to the subject – program “Biology for life and health”. Safety and Regulations in specialized educational center for Sustainable life “Kejbaly”. Phenological and meteorological observations . Environmental friendly management and growing for education according Educational Program for Basic Education. Growing-fields Human and Nature, Human and a World of Work (growing and breeding), Human and Health and cross-section environmental topics.
Literature
  • studijní materiály - e learning předmětu v IS MU
  • PRIMACK, Richard B. Biologické principy ochrany přírody. Translated by Pavel Kindlmann - Jana Jersáková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 349 s. ISBN 80-7178-552-0. info
  • JELÍNEK, Jan and Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 7. aktualiz. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 574 s. ISBN 8071821772. info
  • DOSTÁLEK, Petr, a kol. :Česká biozahrada. Olomouc: Fontána: 2000.185 s.ISBN 80-86179-46-X
  • VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
  • NOVÁK, J. (2004): Jedovaté rostliny v bytě a na zahradě. Praha: Grada, 81s, ISBN 80-247-0716-0
  • GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521-734-1 Knihovna Kejbaly
  • Kotásek, J. a kol.: Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha ČR. Praha :MŠMT. 2001. 68s.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
  • MÁCHAL, Aleš, Mojmír VLAŠÍN and Dagmar SMOLÍKOVÁ. Desatero domácí ekologie. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2002, 159 s. info
Assessment methods (in Czech)
Zápočet: 1,aktivní účast na cvičeních a průběžné plnění zadaných úkolů, odevzdání praktické práce 2,Seminární práce: Kalendář přírody, odevzdání výsledků v elektronické i tištěné podobě. 3,Zápočtový test na základní pojmy ze zadaných tématických okruhů (na e-learningu předmětu) s aplikací - poznávání přírodnin dle seznamu (na e-learningu předmětu). Pozn. Přesná formulace tématických okruhů, plnění povinností, úkolů, zadání seminární práce a studijní literatura je uvedena v sylabu předmětu v aktuálním semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/Bi2BP_AEKC