SC4MK_PsHg Mental hygiene

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/0/1. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Prerequisites (in Czech)
-
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Posluchači se seznámí se základy psychohygieny jako interdisciplinárního oboru na pomezí psychologie, pedagogiky a medicíny. Současná psychohygiena ústí v mnoha svých koncepcích do moderní psychologie zdraví, která se orientuje na projektování zdraví jako stavu "plné tělesné, psychické a sociální pohody" z psychologického aspektu. V kurzu jsou probrány základní kategorie a teorie psychohygieny a psychologie zdraví, a to zejména "zdraví", "stres a jeho zvládání", "únava a výkonnost", "neurotické poruchy", "odpočinek a relaxační techniky", "zdravý způsob života", "zdravá osobnost" a d. Poznatky jsou prezentovány zejména vzhledem k předchozím znalostem studentů z psychologie a pedagogiky a vedle teoretických informací mají poskytnout studentovi rovněž praktické dovednosti při zvládání náročných životních situací a pro rozvoj osobnosti.
Syllabus (in Czech)
  • Předmět psychohygieny a její vývoj
  • Psychologie zdraví a její vztah k psychohygieně
  • Zdravotní výchova a prevence
  • Kategorie zdraví, normality a adaptace
  • Výkonnost, práceschopnost, únava a monotonie
  • Průběh výkonnosti (biorytmicita), směnná práce
  • Stres a zátěž, teorie a koncepce stresu a jeho zvládání
  • Odpočinek, relaxace, spánek
  • Neurotické poruchy (psychologická problematika)
  • Koncepce nezdolnosti a burnout syndrom
  • Sociálně-psychologické otázky psychohygieny
  • Pozitivní psychologie a teorie optimismu
  • Principy základních relaxačních technik
  • Možnosti a omezení projektování tzv. zdravého životního stylu
  • Koncepce "zdravé osobnosti"
  • Perspektivy psychohygieny a psychologie zdraví
Literature
  • Řehulka, E., Řehulková, O. (eds.): Učitelé a zdraví 1 (1998), 2 (1999), 3 (2001), Brno, PsÚ AV ČR.
  • Masaryk, T. G.: Jak pracovat. Různá vydání.
  • HOŠEK, Václav. Psychologie odolnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 69 s. ISBN 8071848891. info
  • Jak zvládat stres :metody a praktická cvičení. Edited by Charly Cungi - Daniela Šimková. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 205 s., il. ISBN 80-7178-465-6. info
  • PRAŠKO, Ján and Hana PRAŠKOVÁ. Proti stresu krok za krokem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001, 167 s. ISBN 8024700689. info
  • Psychologie zdraví. Edited by Jaro Křivohlavý. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 80-7178-551-2. info
  • COAN, Richard W. Optimální osobnost a duševní zdraví : hrdina, umělec, mudrc nebo světec? Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 232 s. ISBN 8071696625. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 131 s. ISBN 8071695513. info
  • Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. info
  • Antistresový program pro učitele :projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Edited by Claudius Hennig - Gustav Keller, Translated by Jitka Vrátilová. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 99 s. ISBN 80-7178-093-6. info
  • Velká kniha relaxace : kalifornské techniky, které pomáhají zvládat nadměrný stres v životě. Edited by Larry Blumenfeld. Vyd. 1. Praha: Pragma, 1996, 184 s. ISBN 8072050621. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada, Avicenum, 1994, 190 s. ISBN 8071691216. info
  • Zdravotní aspekty zátěže a stresu. Edited by Aleš Hladký. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993, 173 s. ISBN 80-7066-784-2. info
  • VOJÁČEK, Karel. Autogenní trénink. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1988, 201 s. URL info
  • ŘEHULKA, Evžen. Psychohygienické otázky pedagogické psychologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 92 s. info
  • MÍČEK, Libor. Sebevýchova a duševní zdraví. 5. doplněné vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
  • MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. Vydání 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 207 stran. info
  • MACHAČ, Miloš, Helena MACHAČOVÁ and Jiří HOSKOVEC. Emoce a výkonnost. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 283 s. : i. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Jak žít s neurózou. Praha: Avicenum, 1981. info
  • BARTKO, Daniel. Moderní psychohygiena. Translated by Hana Brožková. 1. vyd. Praha: Orbis, 1976, 452 s. URL info
  • DOLEŽAL, Jan. Hygiena duševního života. Vyd. 1. Praha: Orbis, 1961, 378 s. URL info
Assessment methods (in Czech)
Okruhy ke zkoušce:
Koncepce psychohygieny v současné psychologii
Předmět psychologie zdraví
Kategorie zdraví, definice, pojetí
Problémy normality v psychologii
Adaptace a stres
Koncepce stresu a copingové strategie
Možnosti zvládání stresu
Emoce a stres
Faktory průběhu výkonnosti
Problematika únavy a monotonie
Fenomén vyhoření (burnout syndrom)
Druhy a teorie odpočinku
Psychohygienické otázky spánku
Neurotické poruchy (z psychologického a sociálního hlediska)
Psychohygienické otázky výchovy
Psychohygiena a rodina
Principy relaxačních technik
Předmět pozitivní psychologie
Koncepce "zdravé osobnosti"
Programy Zdravá škola, Zdravé město atd.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2012.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SC4MK_PsHg