SC4MK_PsHg Mental hygiene

Faculty of Education
Autumn 2012
Extent and Intensity
0/0/1.3. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Veronika Šuráňová (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Prerequisites (in Czech)
-
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The students will learn about the basis of psycho hygiene as an interdisciplinary field bordering with psychology, pedagogy and medicine. Nowadays psycho hygiene flows directly into the modern concepts of “psychology of being healthy” that is oriented on projecting the health as a state “full of physical, psychical and social comfort” - from the psychological point of view. During the course, students will deal with the basic categories of psycho hygiene and health psychology, especially with “health”, “stress management”, “tiredness and efficiency”, “neurotic disorders”, “relaxation and relax techniques”, “healthy ways of life”, “healthy personality”.
The main objectives of the course are:
Realize own reaction in the stress moments
Replace the pathological reactions by more suitable reactions
Acquire simple relax techniques
Be sensitive to the impulses of own body.
Syllabus
  • The subject of psycho hygiene and its development
  • Psychology of health and its relationship to psychohygiene
  • Health education and prevention
  • Health category, normality and adaptation
  • Efficiency, ability to work, tiredness and monotony
  • Course of efficiency (biorhythm), work on shifts
  • Stress and load, theory and he concept o stress and its management
  • Relaxation and sleep
  • Neurotic disorders (psychological point of view)
  • Concept of resilience and burnout syndrome
  • Social and psychological points of psychohygiene
  • Positive psychology and the theory of optimism
  • Principles of the basic relaxation techniques
  • Possibilities and limited projection of so called healthy life style
  • Concept of “healthy personality”
  • Perspectives of psycho hygiene and psychology of health
Literature
  • Masaryk, T. G.: Jak pracovat. Různá vydání.
  • Řehulka, E., Řehulková, O. (eds.): Učitelé a zdraví 1 (1998), 2 (1999), 3 (2001), Brno, PsÚ AV ČR.
  • HOŠEK, Václav. Psychologie odolnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 69 s. ISBN 8071848891. info
  • Jak zvládat stres :metody a praktická cvičení. Edited by Charly Cungi - Daniela Šimková. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 205 s., il. ISBN 80-7178-465-6. info
  • PRAŠKO, Ján and Hana PRAŠKOVÁ. Proti stresu krok za krokem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001, 167 s. ISBN 8024700689. info
  • Psychologie zdraví. Edited by Jaro Křivohlavý. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 80-7178-551-2. info
  • COAN, Richard W. Optimální osobnost a duševní zdraví : hrdina, umělec, mudrc nebo světec? Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 232 s. ISBN 8071696625. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 131 s. ISBN 8071695513. info
  • Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. info
  • Antistresový program pro učitele :projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Edited by Claudius Hennig - Gustav Keller, Translated by Jitka Vrátilová. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 99 s. ISBN 80-7178-093-6. info
  • Velká kniha relaxace : kalifornské techniky, které pomáhají zvládat nadměrný stres v životě. Edited by Larry Blumenfeld. Vyd. 1. Praha: Pragma, 1996, 184 s. ISBN 8072050621. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada, Avicenum, 1994, 190 s. ISBN 8071691216. info
  • Zdravotní aspekty zátěže a stresu. Edited by Aleš Hladký. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993, 173 s. ISBN 80-7066-784-2. info
  • VOJÁČEK, Karel. Autogenní trénink. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1988, 201 s. URL info
  • ŘEHULKA, Evžen. Psychohygienické otázky pedagogické psychologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 92 s. info
  • MÍČEK, Libor. Sebevýchova a duševní zdraví. 5. doplněné vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
  • MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. Vydání 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 207 stran. info
  • MACHAČ, Miloš, Helena MACHAČOVÁ and Jiří HOSKOVEC. Emoce a výkonnost. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 283 s. : i. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Jak žít s neurózou. Praha: Avicenum, 1981. info
  • BARTKO, Daniel. Moderní psychohygiena. Translated by Hana Brožková. 1. vyd. Praha: Orbis, 1976, 452 s. URL info
  • DOLEŽAL, Jan. Hygiena duševního života. Vyd. 1. Praha: Orbis, 1961, 378 s. URL info
Teaching methods
class discussion
Assessment methods
class discussion
colloquium - presentation of relevant theme
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
General note: Předmět je vypsaný mimořádně pouze pro studenty mající povinnost předmět opakovat. Výuka neprobíhá.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2012/SC4MK_PsHg