PdF:SV4MP_SPPR Soc. pathology and prevention - Course Information
SV4MP_SPPR Social pathology and prevention
Faculty of EducationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Timetable
- Wed 12:30–13:15 budova E - učebna 26
- Prerequisites
- The subject is an obligatory part of present magister specialization Social pedagogic and leisure time education.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social and Free Time Education (programme PdF, N-PD)
- Course objectives
- The subject deals with theoretical and practical questions of social pathologies and it deeps problematics of negative displays in school enviroment from the bachelory part of studies.
- Syllabus
- 1. Norm and order in society.
- 2. Theory of social deviations, definition of social pathology.
- 3. Social control.
- 4. Absenteeism.
- 5. Agression and bullying.
- 6. Criminality and delinquention.
- 7. Drugs as an actual thread.
- 8. Pedagogue and his competentions in the area of social pathologies.
- 9. Deviations of behaviour.
- 10. Pathological addictions.
- 11. Pathology of family.
- 12. Deviation in life of individuum homelessness, prostitution, suicidality.
- 13. Extrme movements, sects and cults.
- 14. Negative influence of massmedia, globalisation. Medial education.
- 15. Xenophoby, racism.
- 16. Pedagogical educatinal institutions in prevention and atonement of social pathological phenomeons.
- 17. Prevention, atonement, repression.
- Literature
- ČECH, Tomáš. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků (School and social pathologic symptoms in behavior of pupils). In STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD, 2002, p. 115-124. ISBN 80-86633-00-4. info
- ČECH, Tomáš. Primární drogová prevence a protidrogová výchova ve školách (Primary drug prevention and anti-drug education in schools). In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2005, p. 140-152. Studie z teorie a metodiky výchovy, II. díl. ISBN 80-210-3687-7. info
- MÜHLPACHR, Pavel. Sociální patologie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 104 stran. ISBN 8021025115. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese :variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 444 s. ISBN 80-7178-214-9. info
- BREZÁK, Jozef. Sociálna patológia. Edited by Peter Ondrejkovič. 2., rozš. vyd. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 2001, 310 s. ISBN 8022406856. info
- ONDREJKOVIČ, Peter and Eva POLIAKOVÁ. Protidrogová výchova. Prvé vydanie. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1999, 356 stran. ISBN 8022405531. info
- Život s deprivanty. Edited by František Koukolík - Jana Drtilová. 1. vyd. Praha: Galén, 2001, 390 s. ISBN 80-7262-088-6. info
- NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.
- ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
- KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, 1997.ISBN 80-71781-231.
- STEJSKAL, Jan. Mládež a delikvence. Edited by Jaroslav Nevoránek. 2001, 48 l. info
- VANÍČKOVÁ, E. aj. Násilí v rodině Syndrom zneužívaného a týraného dítěte. Praha : Karolinum, 1993.
- MATOUŠEK, O. aj. Práce s rizikovou mládeží. Praha : Portál, 1996.
- KOŤA, Jaroslav. Aktuální problémy výchovy: analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Edited by Richard Jedlička. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 169 s. ISBN 8071845558. info
- JEDLIČKA, R.; KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1998.
- TURČEK, K. Psychopatologické a sociálno-patologické prejavy u detí a mládeže. Bratislava : IRIS, 2000. ISBN 80-8901806-8.
- Assessment methods (in Czech)
- Typ předmětu: přednáška. Ukončení: zkouška. Předpoklady pro ukončení předmětu: A. SLOVNÍK ODBORNÝCH POJMŮ Každý student dostane přidělený odborný termín, který podrobně rozpracuje, definuje, vymezí, analyzuje. Při zpracování je třeba podchytit různé pohledy nazírání na přidělený jev různými autory. Je třeba řádně citovat využité zdroje a ty uvést v seznamu literatury. Student svůj zpracovaný pojem poskytne spolužákům a každý si vytvoří vlastní, abecedně řazený slovník odborných pojmů z oblasti sociální patologie. Rozsah 1-2 strany. B. ZKOUŠKA v rozsahu okruhů předmětu, která vyžaduje hlubší teoretické znalosti z vymezených oblastí.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SV4MP_SPPR