PdF:SZ7MP_ODI1 Didactics - Course Information
SZ7MP_ODI1 Didactics
Faculty of EducationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (lecturer)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Lukáš Bajer (alternate examiner)
PaedDr. Danuše Filipinská (alternate examiner)
PaedDr. Alexandr Polák (alternate examiner)
Mgr. Pavlína Trnková (alternate examiner)
PaedDr. Jiří Valla (alternate examiner) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová - Timetable of Seminar Groups
- SZ7MP_ODI1/01: Tue 11:35–12:20 učebna 50
SZ7MP_ODI1/02: Thu 11:35–12:20 učebna 50 - Prerequisites
- Pass an examination discipline Introduction to the didactics
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School and Language School Teacher Training in English Language (programme PdF, N-ZS)
- Lower Secondary and Language School Teacher Training in German Language (programme PdF, N-ZS)
- Course objectives
- Presumption for special teachning theory and supervised practice teaching.
- Syllabus
- Basic curriculum documentation, especially standards and educational programs. Educational process. Basic didactic skills. Communication in teachning. Teachers preparation for teachning. Analysis of a lesson, interpretation and evaluation, conclusions and measures.
- Literature
- MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
- KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy (Introduction in the study of the bases of didacties.). Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 pp. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. http://www.vuppraha.cz/soubory/RVPZV_2007-07.pdf
- Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. http://www.vuppraha.cz/soubory/RVPG-2007-07_final.pdf
- Assessment methods (in Czech)
- Ústní nebo písemná zkouška. OTÁZKY: 1.Rámcový vzdělávací program (podle studijního zaměření studenta: RVP pro základní vzdělávání nebo RVP pro gymnazia): systém kurikulárních dokumentů, principy RVP, školní vzdělávací program 2.RVP: Pojetí a cíle vzdělávání, klíčové kompetence 3.RVP: Vzdělávací oblasti a průřezová témata 4.Rozdělení výukových metod; výběr metod 5.Vysvětlování, vyprávění, popis 6.Metody práce s textem 7.Rozhovor; typy rozhovoru 8.Metody názorně demonstrační 9.Metody dovednostně praktické 10.Metody diskusní; metody heuristické; řešení problémů 11.Metody situační, inscenační; didaktické hry 12.Frontální výuka; skupinová a kooperativní výuka; partnerská výuka; individuální a individualizovaná výuka; samostatná práce žáků 13.Rozvíjení kritického myšlení 14.Brainstorming a brainwriting 15.Projektová výuka 16.Výuka dramatem 17.Učení v životních situacích 18.Výuka podporovaná počítačem 19.Účel, principy a metody hodnocení žáků 20.Diagnostické metody používané při hodnocení žáků 21.Hodnocení známkou a slovní hodnocení; přednosti a nedostatky 22.Příprava na vyučovací hodinu
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SZ7MP_ODI1