PdF:SZ7MP_ODI1 Didactics - Course Information
SZ7MP_ODI1 General Didactics
Faculty of EducationAutumn 2017
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (lecturer)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (lecturer)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (assistant)
Bc. Dana Peňázová (assistant) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Soňa Kudelová
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 22 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives
- The objective of this course is (1) to initiate, (2) to support, and (3) to develop professional vision, professional knowledge, and professional action of future teachers.
- Syllabus
- 1. Introduction into didactics and curriculum theory (Knecht) 2. Educational and curricular policy (Knecht) 3. Educational system, school system, school as learning community and learning environment (Janík) 4. Education: theories, contents and purposes (Knecht) 5. Transformation of educational aims and contents (Janík) 6. Textbooks and educational media (Knecht) 7. Classroom instruction: teaching and learning (Trna) 8. Classroom organisation, classroom management (Knecht) 9. Learning tasks: The perspective of international comparative studies (Janík) 10. Assessing pupils: Teachers feedback on competence development (Trnová) 11. Analysis and reflection of teaching, improving quality of instruction (Knecht)
- Literature
- required literature
- PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK and Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
- JANÍK, Tomáš, Josef MAŇÁK and Petr KNECHT. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření (Aims and contents of schooling and its designing). 1st ed. Brno: Paido, 2009, 173 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-194-2. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- Janík, T., & Stuchlíková, I. (2010). Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione, 1(1), 5–32.
- recommended literature
- • Štech, S. (1994). Co je to učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 44(4), 310-320.
- • Kansanen, P. (2004). Didaktika a její vztah k pedagogické psychologii: problémy klíčových pojmů a jejich překladu. Pedagogika, 54(1), 48-57.
- • Mareš, J. (2009). Edukace založená na důkazech: Inspirace pro pedagogický výzkum i školní praxi. Pedagogika, 59(3), 232-258.
- KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
- PETTY, Geoffrey. Evidence-based teaching : a practical approach. 2nd ed. Cheltenham: Nelson Thornes, 2009, v, 378. ISBN 9781408504529. info
- • Harbo, T. (1991). Humanizace vzdělávání a současné teorie kurikula. Pedagogika, 41(3), 247–255.
- Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Edited by Jaroslav Kalous - Arnošt Veselý. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006, 172 s. ISBN 9788024612607. info
- • Walterová, E. et al. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. I. a II. díl. Brno: Paido.
- • Janík, T., Knecht, P., Najvar, P., Píšová, M., & Slavík, J. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: výzkumná zjištění a doporučení. Pedagogická orientace, 21(4), 375–415.
- • Skalková, J. (2005). Rámcové vzdělávací programy – dlouhodobý úkol. Pedagogika, 55(1), 4-25.
- MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
- • Slavík, J. (2003). Autonomní a heteronomní pojetí školního hodnocení - aktuální problém pedagogické teorie a praxe. Pedagogika, 53(1), 5-25.
- • Švaříček, R. (2011). Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica, 16(1), 9-46.
- • Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích. Od virtuálních hospitací k videostudiím. Praha: NÚV.
- • Minaříková, E., & Janík, T. (2012). Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace, 22(2), 181–204.
- Teaching methods
- Lecture and independent studying of compulsory as well as recommended literature.
- Assessment methods
- Oral examination.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
- Enrolment Statistics (Autumn 2017, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2017/SZ7MP_ODI1