Bi1BP_FEP Phenology - Alternative forms of teaching and teacher training

Faculty of Education
Autumn 2008
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Prerequisites
Interest in the programe „Biology for Life and Health“
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
EU educational trends for the 21st century show that informative teaching is being replaced by productive-based (creative effort and practice), heuristic-based (experimental) and regulative-based (use of digital and information technology) teaching. The programe „Biology for Life and Health“ has been launched at the biological department of the Faculty of Education of Masaryk University, Brno, Czech Republic. It is already experimentally realized in a newly created specialized working environment, as a working centre of education for sustainable, where students and teachers are enabled to work together in order to aguire new knowledges, not only through the use of multimedia, internet and libraries, but also through active confrontation with natural reality – in the biotopical garden which is maintained in correspondence to biological principles. Goal: To contribute to the evolution of the subject didactics in the theory and practice at Czech and Slovenian Universities (based on the general pedagogical theory), for better and easier training of the future elementary school science teachers.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Udržitelný život, rozvoj společnosti a zdraví, úloha učitele v základním vzdělávání, v primární škole - program "Biologie pro život a zdraví 1"- diskuse. 2. Fenologická pozorování ve Středisku edukace pro Udržitelný život a zdraví PedF MU v Brně jako inspirace možností využití aktivizujících metod a prostředků, včetně biotopové zahrady v základním vzdělávání pro učení o přírodě a společnosti. Náměty pro aktivní učení a otevřenou výuku. 3. Dokumentační zdroje výuky-materiály učitele-kartotéka námětů. 4. Poznávání-pozorování organismů (proměn přírody) informační zdroje 5. Abiotické a biotické podmínky života – měření a pozorování. 6. Mezinárodní ekologický vzdělávací program: GLOBE – Fenologie. 7. Význam praktických fenologických pozorování žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislost zdravé přírody a zdraví člověka. Projekty ČR a mezinárodní aktivity 8. Využití botanických zahrad MU pro fenologická měření. 9. Zakládání, pozorování a vyhodnocení fenologických kalendářů. 10. Nácvik oborově didaktických dovedností, získávání profesních návyků.
Literature
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. (Education for 21th century.). 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 pp. ISBN 80-85931-85-0. info
  • LUDWIG, Mario.: Naší přírodou měsíc po měsíci. Praha:BETA, 2005. 125 s. ISBN 80-7306-173-2
  • DOSTÁLEK, Petr, a kol. :Česká biozahrada. Olomouc: Fontána: 2000.185 s.
  • GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521734-1
  • FOLTÝNOVÁ, Darina. Utility Of a GLOBE Data For Implementation GIS To School. In Geografické aspekty stredoeurópskeho priestoru. Nitra: Universita Konstantina Filozofa v Nitre, 2006, p. 55-120. ISBN 80-8094-058-4. info
Assessment methods
Credit - final group project, active participation on lessons.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
General note: předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný.
The course is also listed under the following terms Autumn 2007, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2008/Bi1BP_FEP