CJ3BP_JJAT Jazyková analýza textu

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Rozvrh
Po 7:55–8:40 učebna 6
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je shrnutí a praktická aplikace získaných poznatků z lingvistických a disciplín, systematická všestranná analýza jazykových textů, zejména z pohledu fonetického, lexikálního, morfologického, pravopisného a syntaktického. Pozornost je věnována nejčastějším pravopisným chybám (interpunkce, psaní velkých písmen, správné psaní souhláskových skupin…), chybám tvaroslovným a dalším tvaroslovným jevům (variantnost koncovek substantiv, variantní tvary sloves, správné psaní a užívání zájmen, skloňování a správné psaní tvarů číslovek…), vhodnému užívání slov, sousloví a dalších víceslovných jednotek slovní zásoby, volbě vhodného výrazu mezi výrazy konkurenčními. Předpokládá se rozvoj schopnosti studenta nejen opravit chyby pravopisné a tvaroslovné, ale též nahradit nevhodný výraz v textu výrazem funkčním, tj. provést komplexní jazykovou úpravu textu s chybami a nedostatky.
Osnova
  • 1. Cíle a metody komplexního jazykového rozboru. 2. Pravopisné jevy v textu, jejich vysvětlení; oprava pravopisných chyb a jejich zdůvodnění. 3. Pravopisné problémy související se zvukovou stránkou jazyka – pravopis zdvojených hlásek, souhláskových skupin. 4. Vybrané problémy tvaroslovné: – obtížné jevy ve skloňování substantiv domácích a přejatých; – tvary zájmen, druhy zájmen; některé problémy při určování druhů zájmen; užívání tvarů zájmen přízvučných (důrazových) a nepřízvučných (předklonek a příklonek); – slovesné tvary a jejich možné funkce ve větě; – hláskové alternace při tvoření gramatických tvarů, jejich vysvětlení s využitím znalostí ze slavistiky a staroslověnštiny; – komplexní tvarotvorný rozbor ohebných slov, vyčlenění jednotlivých morfémů (kořen, kmen, koncovka, tvarotvorný základ). 5. Slovotvorné prostředky a slovotvorné postupy v češtině. Poznávání slov s konkrétním slovotvorným formantem v textu. Významy slovotvorných formantů, nejvíce produktivní formanty v češtině. Odlišnost prefixace, sufixace a cirkumfixace u konkrétních slov v textu. Univerbizáty a jejich funkce v textu. Kompozita v textu. Funkce a hodnocení stylového zabarvení hybridních kompozit v českých textech. Slovotvorná analýza. 6. Stavba slova a využití postupů slovotvorné a tvarotvorné analýzy. 7. Využití slov z různých vrstev slovní zásoby v textu, zvážení jejich konkurence. Využití synonym s různým stylovým zabarvením. Důsledky a příčiny spojení antonym v textu. Využití opakovaných výrazů, popř. konkurence opakovaného pojmenování s jeho nahrazení zájmenem nebo jeho elipsou. 8. Syntaktické funkce slovních druhů. Vyjadřování syntaktických vztahů a významů ve větě prostředky lexikálními a gramatickými. 9. Možnosti využití textů Českého národního korpusu při analýze jazykových jevů a ověřování četnosti jejich výskytu.
Literatura
  • Jak využívat Český národní korpus. Edited by František Čermák - Renata Blatná. Vydání první. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2005, 181 stran. ISBN 8071067369. info
  • ČECHOVÁ, Marie, Karel OLIVA a Petr NEJEDLÝ. Hrátky s češtinou. 2. rozš. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 245 s. ISBN 80-85866-84-6. info
  • HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 s. ISBN 80-210-2557-3. info
  • ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 380 s. ISBN 80-85866-12-9. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Karel OLIVA. Hrátky s češtinou : jazyková a slohová cvičení. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1993, 144 s. ISBN 8004251285. info
  • ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 325 s. ISBN 80-04-24305-3. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Předmět je ukončen zápočtem.
Předpokladem pro získání zápočtu je zvládnutí látky dané osnovami a obsažené v doporučené studijní literatuře. Znalosti a praktické dovednosti analýzy textu budou ověřeny písemkou v zápočtovém týdnu.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=679
Bližší informace viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=679
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.