PdF:NJ2MP_1VPx Výuková praxe 1 - Informace o předmětu
NJ2MP_1VPx Výuková praxe 1
Pedagogická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 0/0/3. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Das Praktikum dauert eine Woche und ist das erste zusammenhängende Praktikum. Das Ziel ist, sich mit der schulischen Aufgaben und Pflichten und der administrativen Seite der Schulpraxis bekannt zu machen und alle diese Pflichten zu erfüllen. Während des Praktikums unterrichtet der Student/ die Studentin 5 Unterrichtsstunden und hospitiert mind. in 6 Stunden. Diese Beobachtungen werden in relevanten Teilen des Materials "Beobachtungen" protokolliert. Praxe trvá jeden týden a je první souvislou praxí. Student se má v klidu seznámit s terénem školy. Hlavním jeho úkolem je plnit všechny povinnosti běžné ve škole a podrobně se seznámit s administrativní stránkou školské praxe. Má prostudovat, případně pomáhat, vyplňovat pedagogickou dokumentaci o dětech, osobní listy, třídní knihu, žádosti o různá vyšetření dětí. Studenti si domluví pedagogickou praxi na základní nebo na víceleté střední škole v Brně. I.Před zahájením praxe přinesou studenti oborovému didaktikovi list se základními údaji o škole, kterou budou během praxe navštěvovat. (formát A4 strojopis) Tento materiál bude součástí ostatních dokumentů o pedagogické praxi. Především zde budou česky psané informace, které student získal při prvním kontaktu se školou, na níž bude působit: 1. Název a adresa školy, celé jméno a titul ředitele, velikost školy (přibližný počet žáků), kolik jazyků se na škole učí a v jakém poměru zastoupení. 2. Němčina na škole II.Během měsíce října/listopadu předají studenti učiteli, s nímž si dohodli ped. praxi 2x formulář „Dohoda o provedení práce. 3. Během praxe učí 5 hodin, náslech provádí nejméně v 6 hodinách - vyplňují relevantní část Beobachtungsbögen.
- Osnova
- 1.Evaluieren des studienbegleitenden Praktikums und der Schulauswahl im letzten Semester. Anknüpfen an die Zusammenarbeit mit den Pädagogen der Schule, evtl. Suche einer neuen Schule für das Praktikum. Spezifikation der Beobachtungsziele. Evaluace volby školy pro hospitování v předešlém semestru. Navázání na předešlou spolupráci s vyučujícími, eventuelně volba jiné školy. Specifikace cílů pozorování. 2. Anfertigung der geeigneten Beobachtungsprotokolle. Vytvoření pozorovacích protokolů. 3. Hospitationen in 10 Unterrichtseinheiten, Konsultation mit dem Unterrichtenden. Hospitace v 10 výukových jednotkách, pozorování a záznam reflexí, konzultace s vyučujícím. 4. Unterrichtsentwurf der eigenen Unterrichtseinheiten, Konsultation mit dem Betreuer (Tutor). Příprava výukových jednotek, jejich konzultace s cvičným učitelem. 5. Selbstständiger Unterricht oder Teamteaching in mind. 5 Stunden/ Unterrichtseinheiten. Samostatná nebo týmová realizace výuky v minimálně 5 výukových jednotách. 6. Analyse der Unterrichtsversuche mit dem Betreuer.Das gemeinsame Ausfüllen der Beobachtungstabelle. Analýza výstupů s cvičným učitelem, společné vyplnění tabulky hodnocení.
- Literatura
- ZIEBELL, Barbara a Herrad MEESE. Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. München: Goethe Institut, 2002, 174 s. ISBN 3468496338. info
- SCHWERDTFEGER, Inge Christine. Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Edited by Herrad Meese. Berlin: Langenscheidt, 2001, 192 s. ISBN 3468496451. info
- BIMMEL, Peter, Bernd KAST a Gerhart NEUNER. Deutschunterricht planen : Arbeit mit Lehrwerklektionen. Berlin: Langenscheidt, 2003, 176 s. ISBN 3468496591. info
- DAUVILLIER, Christa, Dorothea LÉVY-HILLERICH a Herrad MEESE. Spiele im Deutschunterricht. München: Goethe Institut, 2004, 199 s. ISBN 346849646X. info
- interní materiál:JANÍKOVÁ, V/ BRYCHOVÁ, A.(2007): Beobachten; miteinander in Lernsituationen Wesentliches erkennen.
- WEIGMANN, Jürgen. Unterrichtsmodelle :für Deutsch als Fremdsprache. 1. Aufl. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1992, 160 s. ISBN 3-19-001493-0. info
- Metody hodnocení
- Výuková praxe souvislá týdenní. Pro udělení zápočtu je nutné - předložení potvrzení o odučených hodinách a hodnocení učitelem (formulář u p. sekretářky katedry nebo na ISU jako studijní materiál v předmětu NJ2MP_1VPx) - 2 detailní přípravy vlastní výuky, BEOBACHTUNGEN: vyplnit pozorovací archy: 1: ALLGEMEINE RAHMENBEDINGUNGEN u jedné hodiny 2: UNTERRICHTSSTIL 3: SCHÜLERVERHALTEN 4: UNTERRICHTSANALYSE a krátké písemné „Zusammenfassung des Praktikums“ formulujte německy, není žádný formulář.
- Informace učitele
- Materiály a informace naleznete v ISU - studijní materiály-organizační pokyny. Případně se ptejte ve výuce didaktiky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/NJ2MP_1VPx