PdF:ZS1BP_PAEK Terénní cvičení - Informace o předmětu
ZS1BP_PAEK Terénní cvičení z pěstitelství a aplikované ekologie
Pedagogická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 2. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Jůzlová (cvičící)
doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc. (cvičící)
Mgr. Kateřina Slavíčková (cvičící) - Garance
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_PAEK/01: každou sudou středu 10:40–12:20 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
ZS1BP_PAEK/02: každou lichou středu 10:40–12:20 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
ZS1BP_PAEK/03: každou sudou středu 13:25–15:05 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
ZS1BP_PAEK/04: každou lichou středu 13:25–15:05 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
ZS1BP_PAEK/05: každou sudou středu 15:15–16:55 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
ZS1BP_PAEK/06: každou lichou středu 15:15–16:55 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková - Předpoklady
- Studenti jsou povinni si zkontrolovat plastnost očkování proti tetanu a nosit přiměřený oděv vhodný pro výuku v terénu a realizaci praktických činností na zahradě K procvičování základních pojmů a dovedností doporučujeme volitelné předměty.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu (princip heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí v terénu) je ve studijním programu Učitelství pro 1. st. základní školy : - sjednocení úrovně základních znalostí z oblasti živé a neživé přírody - rozvoj úrovně základních odborných znalostí, dovedností i postojů z geologie, aplikované ekologie a pěstitelství - postupné osvojování vybraných pěstitelských dovedností (podzim, zima) a profesních návyků pro práci se žáky na školní zahradě i v interiéru - vytváření kladného postoje k péči a ochraně zdravé přírody jako základního zdroje zdraví žáků, vlastního zdraví i zdravé společnosti - tzn. postupné získávání základních znalostí (na základě zkušeností) o principech trvale udržitelného života (TUŽ) a rozvoje společnosti (TUR), potřebných pro praktickou práci učitele 1. st. se žáky dle RVP ZV v základním vzdělávání Obsahem předmětu je první fáze dynamického modelu zkušenostního učení studentů Učitelství pro 1. st v programu „Biologie pro život a zdraví“ a praktická příprava na přednáškový cyklus “Integrovaný vědní základ učení o přírodě a společnosti – IVZ“. Za účelem těsného propojení teorie s praxí (dle RVP ZV pro potřeby ŠVP na základních školách v rámci oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a svět práce i průřezových témat – se zvláštním zaměřením na téma Člověk a zdraví) se klade důraz na osvojování dovedností a vytváření postojů praktickou činností studentů. Důležitá je však i informační databáze, bezpečnostní předpisy a řády pro práci s žáky v terénu a specializované pracovně.
- Osnova
- Trvale udržitelný život a rozvoj společnosti – zdravá společnost pro zdravou přírodu (úloha pedagoga v základním vzdělávání, propojení teorie s praxí - sebereflexe) „Kejbaly“- Středisko pro výchovu a vzdělávání pro TUŽ PedF MU Brno, biotopová zahrada (bezpečnostní předpisy a řády pro výuku v terénu a spec. učebnách) Význam praktických činností žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislost zdravé přírody a zdraví člověka: nácvik základních dovedností, získávání profesních návyků v biotopové školní zahradě s biologickým hospodařením V terénním středisku environmentálního vzdělávání„Kejbaly“ PdF MU se procvičuje: - pozorování a měření abiotických podmínek života (podzim, zima) - záznamy proměn přírody v terénu – integrace s předmětem informační technologie (tvorba meteorologického kalendáře jako základu kalendáře přírody) - poznávání přírodnin modelových pro 1. st. - neživá příroda - zakládání, pozorování a vyhodnocení pokusů – pokus „Základní podmínky života“ - laboratorní práce na téma: „Půda – příroda neživá i živá“ - aplikace základních ekologických pojmů do praxe na pokojových rostlinách - pokojové rostliny na ZŠ pozitivně ovlivňující zdraví – poznávání, pěstování a diskuse o základních vztazích a souvislostech v přírodě (vliv společností) Využití botanických zahrad MU:”pokojové a užitkové rostliny”
- Literatura
- JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : teoretická a praktická část [Jelínek, 2002]. 5. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 574 s. : i. ISBN 80-7182-089-X. info
- PRIMACK, Richard B. Biologické principy ochrany přírody. Translated by Pavel Kindlmann - Jana Jersáková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 349 s. ISBN 80-7178-552-0. info
- DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. ISBN 808617946X. info
- OPLETAL, Lubomír a Jan VOLÁK. Rostliny pro zdraví. Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 1. Praha: Aventinum, 1999, 176 s. ISBN 8071510742. info
- Naší přírodou krok za krokem :rostliny. Edited by Jan Toman, Illustrated by Květoslav Hísek. 2., přeprac. vyd.\\\ v Alba. Praha: Albatros, 1994, 191 s. ISBN 8000001022. info
- NOORDHUIS, Klaas T. Zahrada po celý rok. Translated by Miroslav Volf. 1. vyd. Praha: Rebo Productions, 1994, 479 s. : i. ISBN 80-85815-10-9. info
- VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
- Metody hodnocení
- Aktivizující metody ve výuce pro rozvoj kritického myšlení a sebereflexe (sebereflexní testy, diskuse v hodinách, praktické činnosti v biotopové zahradě, laboratorní práce, sponzorování zvířat v ZOO Brno, fenologická a meteorologická měření a pozorování v Centru vzdělávání pro udržitelnost a zdraví "Kejbaly" aj.), domácí příprava na každý blok, prezentace odborníků z dané oblasti. Předmět je zakončen zápočtem. Získání zápočtu je podmíněno aktivní účastí na cvičení, odevzdáním seminární práce a úspěšným splněním poznávací zkoušky z hornin a nerostů a zápočtového testu.Skupinový projekt "Fenologický kalendář", hodnocení prostřednictvím portfolia
- Navazující předměty
- Bi1BP_AEP1 Pěstitelství a aplikovaná ekologie
- ZS1BP_ABIC Aplikovaná biologie
- ZS1BP_ITC4 Integrovaný vědní základ (terénní cvičení)
- ZS1BP_IVZ1 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 1
- ZS1BP_IVZ2 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 2
- ZS1BP_IVZ3 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 3
- ZS1BP_ZBUC Základy biologického učiva
- ZS1MP_PD1 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 1
- ZS1MP_PD2 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 2
- ZS1MP_SPP1 Souvislá pedagogická praxe 1
- Informace učitele
- Pozn. Přesná formulace tématických okruhů, plnění povinností, úkolů, zadání seminární práce a studijní literatura je uvedena v sylabu předmětu v aktuálním semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/ZS1BP_PAEK