ZS1MP_PSPs Poradenská a školní psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Rozvrh
St 16:10–16:55 učebna 1
Předpoklady
Nepředpokládá se znalost témat jiných předmětů, nezbytný je všeobecný přehled a znalost psychologických termínů na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl programu: poskytnout utříděný přehled o jednotlivých kategoriích a tématech poradenské psychologie a školní psychologie,které jsou adekvátní pro psychologickou pomoc člověku v kontextu školy a pro komunikaci pedagog-psycholog.
Vychází se z "klasického paradigmatu", kdy diagnostika, náprava a psychologická péče je zaměřena na jednotlivce a psychologické intervence vycházejí z eklektického, resp. "racionálního" konceptu.
Osnova
  • Vztah poradenské psychologie a školní psychologie k jiným psychologickým disciplínám, speciální pedagogice, medicínským a právním oborům. Poruchy somatického a psychického vývoje. Vybrané kategorie z psychopatologie dětského věku a dospívání. Mentální retardace. Školsky významné nedostatky ve struktuře nadání. Vývoj řeči v normě a patologii. Emoční poruchy v dětství a v dospívání. Neurotické syndromy. Psychická deprivace a subdeprivace. Osobnost dítěte (dospívajícího) v normě a mimo ni. Poruchy aktivity a pozornosti. Problémy spojené s nevhodným působením rodiny. Problémy vyvolané negativním působením společnosti. Psychopatologie dospívání. Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky Faktory ovlivňující způsobilost k zahájení školní docházky. Děti nezpůsobilé zahájit školní do-cházku v běžném termínu. Laterální preference jako problém poradenský Psychologická péče o děti školního věku Nároky školy na žáka. Výkon a školní výkon – vymezení pojmů. Školní prospěch a neprospěch. Teoretické základy školního výkonu. Jednofaktorové a vícefaktorové modely determinant školního výkonu. Faktory ovlivňující školní výkon. Koncepce K.A.Hellera (1995) V. Hrabala st. (1987) a K. Plocka (1982). Příčiny a formy abnormního chování. Možnosti korekce. Delinkvence dětí (dospívajících). Dítě a školní třída. Osobnostní, sociální a situační determinanty jeho postavení v třídním kolektivu. Typy problémů a způsoby jejich řešení. Osobnost učitele. Konfliktní dyády učitel-žák a možnosti jejich ovlivnění psychologickými intervencemi. Zásady přiměřeného výchovného působení na dítě v rodině (obecné i specifické) - teoretická východiska, praktické implikace. Fáze prožívání rodičů dítěte, které nesplňuje jejich očekávání podle Elisabeth Kübler-Ross. Zásady psychokorektivní práce s rodiči, jejichž dítě nesplňuje původní očekávání. Obecná i specifikovaná doporučení k individuálnímu přístupu učitele k dítěti v rámci vyučování.
Literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H, 1995, 270 s. ISBN 80-85787-27-X. info
  • DAN, Jiří. Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 226 s. ISBN 80-210-2948-X. info
  • BALŠÍKOVÁ, Olga a Jiří DAN. Náprava čtení a psaní. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 41 s. ISBN 8004250793. info
Metody hodnocení
Přednášky, studium literatury, vypracování seminární práce, znalost povinné literatury ověřená examinátorem ústně při odevzdání seminární práce.
Navazující předměty
Informace učitele
Seminární práce (platí pro české posluchače, pro zahraniční posluchače jsou požadavky vhodně modifikovány):
z literatury (též z dalších informačních zdrojů, tj. elektronické knihovny MU atp.) uveďte 1 model determinant školního výkonu v cizím jazyce (A, N, polština, ruština). Pokud by posluchač uvažoval o citace z díla v jiném jazyce, je třeba předchozí konzultace s examinátorem. Literatura povinná: Matějček, Z.: K pojmu "lehkých mozkových dysfunkcí" (LMD). Čs. psychiatrie, 86, 1990, č. 1, str.7-16. Náprava čtení a psaní. ( studijní materiál) Faktory ovlivňující školní výkon (studijní materiál) Fáze prožívání rodičů (studijní materiál)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.