PdF:CJ2RC_LLKT Literární kritika - Informace o předmětu
CJ2RC_LLKT Literární kritika a textologie
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/5/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. David Kroča, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Český jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Studijní předmět Literární kritika a textologie pomáhá studentům osvojit si pojmový aparát, metody a pravidla literární kritiky a textologie. Studenti vypracují vlastní cvičnou recenzi a metodou kritického čtení hodnotí recenze v denním a odborném tisku.
- Osnova
- 1. Co je kritika, co není a k čemu je na světě. Žánry a formy literární kritiky. 2. Recenze. Typy recenzí. Příklady recenzí přijatelných a nepřijatelných z formálního hlediska. Na co pamatovat při psaní recenzí. 3. Typologie kritického přístupu k textu. 4. Analýza vybrané recenze z odborného časopisu. 5. Úvod do textologie: kritické vydání textu.
- Literatura
- Editor a text : úvod do praktické textologie. Edited by Rudolf Havel - Břetislav Štorek - Jiří Flaišman - Michal Kosák. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2006, 182 s. ISBN 8071856533. info
- HAMAN, Aleš. Nástin dějin české literární kritiky. 1. vyd. Jinočany: H & H, 2000, 131 s. ISBN 8086022633. info
- GALÍK, Josef. Panorama české literatury :(literární dějiny od počátků do současnosti). Edited by Lubomír Machala - Eduard Petrů. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1994, 547 s. ISBN 80-85839-04-0. info
- VAŠÁK, Pavel. Textologie :teorie a ediční praxe. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1993, 235 s. ISBN 80-7066-638-2. info
- Čítanka české literární kritiky. Edited by František Buriánek. Vyd. 1. Praha: Československý spisovatel, 1974, 435 s. URL info
- ČERNÝ, Václav. Co je kritika, co není a k čemu je na světě. Vyd. 1. V Brně: Blok, 1968, 81 s. URL info
- NOVÁK, Arne. Kritika literární : metody a směry, zásady a prakse. Druhé vydání. Praha: F. Topič, 1925, 147 stran. URL info
- Výukové metody
- Forma výuky: seminář. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárně teoretické znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
- Metody hodnocení
- Podmínkou k udělení zápočtu je úspěšné zvládnutí tzv. cvičné recenze (včetně jejího odevzdání v řádném termínu). Podrobné informace k podobě cvičné recenze poskytne vyučující při první konzultaci.
- Informace učitele
- Další doporučená literatura a termín odevzdání cvičné recenze: viz úvodní seminář příslušného semestru.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/CJ2RC_LLKT