HV7MP_DI1 Didaktika HV 1

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Rozvrh
St 11:35–13:15 učebna 21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřený na osvojení metodických postupů vedoucích k rozvíjení dětské hudební tvořivosti, fantazie, tvůrčího myšlení. Cílem předmětu je: - osvojit si základní dovednosti v oblasti činností vokálních - realizovat hlasová , dechová a intonační cvičení v praxi - realizovat rytmický vícehlas - ovládnout základy hry na zobcovou sopránovou flétnu
Osnova
  • V předmětu Didaktika  hudební výchovy dochází k propojení doposud získaných odborných vědomostí z hudební teorie, harmonie, intonace, dějin hudby a praktických dovedností z nástrojové výuky a hlasové výchovy tak, aby je student uměl aplikovat v praxi. Činnosti vokální: -tvoření tónu, hlasová cvičení,intonace, rozvoj rytmického cítění, rozvoj tonálního cítění, postupu při nácviku vícehlasu -tvoření tématických celků a jejich realizace ve vyučovací hodině -hra na zobcovou flétnu -stavba a průběhu vyučovací hodiny.
Literatura
  • Tichá, Alena. Pěvecká výchova - práce na celém člověku. Hudební výchova č. 4, 1994/95
  • Váňová, Hana. Průvodce učitele tvořivou intonací. PedF UK Praha. 2004
  • KNOPOVÁ, Blanka a Božena KUFHABEROVÁ. Základy klavírní improvizace, využití klavírní hry v hudebníéch činnostech na základní škole. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1995, 127 s. ISBN 80-210-1195-5. info
  • SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1989, 258 s. ISBN 80-7058-073-9. info
  • SEDLÁK, František. Nové cesty hudební výchovy na základní škole. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 282 s. URL info
  • SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 2 na druhém stupni základní školy : učebnice pro posluchače pedagogických fakult. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 349 s. info
Výukové metody
Teoretické seznámení s problematikou činností vokálních. Příprava praktických cvičení, jejich realizace v praxi. Hra na sopránovou zobcovou flétnu.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: - práce s textem - úprava do trojhlasu - hlasová cvičení - rytmický vícehlas - hra na zobcovou flétnu (orientace v tóninách C dur, D, dur, G dur, F dur).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.