PdF:HV7MP_DI1 Didaktika HV 1 - Informace o předmětu
HV7MP_DI1 Didaktika HV 1
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV7MP_DI1/01: St 14:50–16:30 učebna 21, B. Knopová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hudební výchova (program PdF, N-MA)
- Hudební výchova (program PdF, N-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřený na osvojení metodických postupů vedoucích k rozvíjení dětské hudební tvořivosti, fantazie, tvůrčího myšlení. Cílem předmětu je: - osvojit si základní dovednosti v oblasti činností vokálních - realizovat hlasová , dechová a intonační cvičení v praxi - realizovat rytmický vícehlas - ovládnout základy hry na zobcovou sopránovou flétnu
- Osnova
- V předmětu Didaktika hudební výchovy dochází k propojení doposud získaných odborných vědomostí z hudební teorie, harmonie, intonace, dějin hudby a praktických dovedností z nástrojové výuky a hlasové výchovy tak, aby je student uměl aplikovat v praxi. Činnosti vokální: -tvoření tónu, hlasová cvičení,intonace, rozvoj rytmického cítění, rozvoj tonálního cítění, postupu při nácviku vícehlasu -tvoření tématických celků a jejich realizace ve vyučovací hodině -hra na zobcovou flétnu -stavba a průběhu vyučovací hodiny.
- Literatura
- Tichá, Alena. Pěvecká výchova - práce na celém člověku. Hudební výchova č. 4, 1994/95
- Váňová, Hana. Průvodce učitele tvořivou intonací. PedF UK Praha. 2004
- KNOPOVÁ, Blanka a Božena KUFHABEROVÁ. Základy klavírní improvizace, využití klavírní hry v hudebníéch činnostech na základní škole. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1995, 127 s. ISBN 80-210-1195-5. info
- SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1989, 258 s. ISBN 80-7058-073-9. info
- SEDLÁK, František. Nové cesty hudební výchovy na základní škole. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 282 s. URL info
- SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 2 na druhém stupni základní školy : učebnice pro posluchače pedagogických fakult. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 349 s. info
- Výukové metody
- Teoretické seznámení s problematikou činností vokálních. Příprava praktických cvičení, jejich realizace v praxi. Hra na sopránovou zobcovou flétnu.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: - práce s textem - úprava do trojhlasu - hlasová cvičení - rytmický vícehlas - hra na zobcovou flétnu (orientace v tóninách C dur, D, dur, G dur, F dur).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/HV7MP_DI1