PdF:PVCKC_MZC Metodiky zájmových činností - Informace o předmětu
PVCKC_MZC Metodiky zájmových činností
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 40 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Vojtěch Nováček, CSc. (přednášející)
Mgr. Radka Pavlíčková, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagog volného času (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětuje student schopen popsat a využít v praxi základní volnočasové pohybové aktivity: - základní pohybové dovednosti, - technicko-taktické vědomosti z oblasti pohybových a sportovních aktivit vhodných pro volný čas dětí, mládeže a dospělých, - optimalizace tělesné zdatnosti studentů. Metodiky zájmových činností. Seznámení se základními pojmy estetiky a estetické výchovy společně s vybranými úseky z dějin estetického myšlení. Základní charakteristika jednotlivých kulturně historických období od antiky až k postmoderně.
- Osnova
- Základní dovednosti a vědomosti z atletiky. Základní dovednosti a vědomosti z gymnastiky. Základní dovednosti a vědomosti z pohybových a sportovních her. Základní dovednosti a vědomosti z vodních sportů. Základní dovednosti a vědomosti z netradičních pohybových činností a her. Základní dovednosti a vědomosti z oblasti kompenzačních cvičení. Základní dovednosti a vědomosti z oblasti sportů a pohybových aktivit v přírodě. Aerobik, kondiční cvičení s hudbou. Zdravotně kompenzační cvičení. Specifická cvičení zdravotně oslabených. 1. Estetická výchova - obecná charakteristika a cíle 2. Metodické aspekty integrace základních druhů umění 3. Vznik a charakteristika Estetiky jako společenskovědní disciplíny 4. Estetický objekt,estetické prožívání a ozvláštnění světa 5. Estetická kategorie krásy.Řeč uměleckého a logického mozku 6. Osobnost H.Reada a jeho přínos pro Estetickou výchovu 7. Výchova prostřednictvím umění.Metoda animace 8. Antický ideál kalokagathie a současnost 9. Obecná charakteristika kýče.Vznik,etymologie a druhy kýče 10.Esteticko-etická afektnost kýče a její vliv na člověka 11.Estetika,estétství a snobismus 12.Móda jako výraz interiority člověka.Stylizace 13.Móda a vkus.Přiměřenost a vhodnost 14.Význam barev v životě člověka.Symbolika barev v evropském kulturně- historickém kontextu 15.Charakteristika vnímání přírodní krásy v dějinách 16.Obecná charakteristika moderního umění 17.Hlavní rysy moderního umění.Osobnost J.Ruskina 18.Typologie dětské kresby podle H.Reada.Inspirující vliv dětské kresby-J.Dubuffet 19.Praktický vkus a dnešek.Osobnost B.Markalouse 20.Význam a nutnost Estetické výchovy pro dnešek
- Literatura
- BLAHUTKOVÁ, Marie, Evžen ŘEHULKA a Šárka DVOŘÁKOVÁ. Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido, 2005, 78 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-108-1. info
- PTÁČKOVÁ, Brigita a Karel STIBRAL. Estetika na dlani. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2002, 150 s. ISBN 80-85839-79-2. info
- BLAHUTKOVA, Marie. Psychomotorika pro každého 2. Sokol. Praha: ČOS - tiskové oddělení, 2002, roč 59, č. 5, s. 11-12. ISSN 0489-6718. info
- BUCHTOVÁ, Magdalena. Základy estetiky. Brno: Akademické nakl. CERM, 1996, 6 s. ISBN 80-7204-002-2. info
- BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 92 s. 1. dotisk. ISBN 978-80-210-3067-1. info
- BUCHTOVÁ, Magdalena. Pojetí krásy v antice. první. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 18 s. ISBN 80-7204-184-3. info
- ČECHOVSKÁ, Irena, Viléma NOVOTNÁ a Hana MILEROVÁ. Aqua-fitness : plavání, aqua-gymnastika, aqua-aerobik. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 129 s. ISBN 8024704625. info
- MÍČKO, Miroslav. Umění nebo život : rozhovory a vyznání. Vyd. 1. V Praze: Národní práce, 1944, 176 s. info
- ČECHOVSKÁ, Irena a Tomáš MILER. Plavání : plavecké dovednosti, technika plaveckých způsobů, kondiční plavání, šnorchlování. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 130 s. ISBN 8024790491. info
- MÍČKO, Miroslav. Testament Mistra Wu. Vyd. 2., v Kovalamu 1. Praha: Kovalam, 1997, 109 s. ISBN 80-901825-4-2. info
- KOPŘIVOVÁ, Jitka. Psychomotorics. Brno: Paido, 2003, 15 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-066-2. info
- CAILLOIS, Roger. Zobecněná estetika : L'esthétique généralisée (Orig.) : Les impostures de la poésie (Orig.) : Méduse et Cie (Orig.) : Le mythe et l'homme (Orig.) : Soleils inscrits (Orig.). Edited by Miroslav Míčko, Translated by Miroslav Míčko - Stanislav Jirsa. 1. vyd. Praha: Odeon, 1968, 258 s., [2. info
- KOPŘIVOVÁ, Jitka. Vyrovnávací cvičení. Pohyb je život. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 1998, roč. 2., 3., s. 1-12. ISSN 1212-0669. info
- ROTH, Gabrielle a John LOUDON. Mapy extáze :učení městské šamanky. 1. české vyd. Praha: Radost, 1993, 165 s. ISBN 80-85189-18-6. info
- KOPŘIVOVÁ, Jitka. Oslabení pohybového systému. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2003, s. 16-22. Zdravotní tělesná výchova - II.část. ISBN 80-86586-03-0. info
- CAMERON, Julia. Umělcova cesta : duchovní cesta k vyšší kreativitě. Vyd. 1. Praha: Triton, 2000, 233 s. ISBN 8072541412. info
- RYBÁŘ, Radovan. Duchovno v umění. In Duchovnosť v modoch viery, nádeje a lásky. první. Univerzita Mateja Bela, Bánská Bystrica: Fakulta Humanitných vied, Slovenská republika, 2002, s. 87-92. ISBN 80-8055-585-0. info
- MAZAL, Ferdinand. Pohybové hry a hraní. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 292 s. ISBN 80-85783-29-0. info
- RYBÁŘ, Radovan. Arteterapie. In Psychlogie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. první. Brno: Doplněk, 1999, s. 221-227. ISBN 80-7239-034-1. info
- RYBÁŘ, Radovan. Etické a právní otázky současné kultury a umění. In Lidská práva v evropském kontextu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, s. 166-171. ISBN 80-210-3034-8. info
- RYBÁŘ, Radovan. Některé současné tendence v kultuře a umění. In Demokracie a Evropa v době globalizace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, s. 218-223. ISBN 80-210-3301-0. info
- RYBÁŘ, Radovan. Kultura jako výchova k lidskosti a tvořivému životu. In Základy estetiky a kultury. první. Brno: Akademické nakl. CERM, 1996, s. 7-17. ITEM. ISBN 80-7204-002-2. info
- RYBÁŘ, Radovan. Jeden z problémů etické orientace na základní škole. In Orientace české základní školy. první. Brno: MU,Centrum pedagogického výzkumu PedF, 2005, s. 54-59. ISBN 80-210-3870-5. URL info
- RYBÁŘ, Radovan. Učitelé a zenistická pedagogická metoda jako prevence psycho-sociálního zdraví. In ŘEHULKA, Evžen. Učitelé a zdraví 6. 1. vyd. Brno: MU Brno, 2004, s. 679-690. ISBN 978-80-7315-093-8. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, praktická cvičení.
- Metody hodnocení
- Konzultace, ústní zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/PVCKC_MZC