PdF:CJ3BP_JKS1 Kap. ze souč. české syntaxe 1 - Informace o předmětu
CJ3BP_JKS1 Kapitoly ze současné české syntaxe 1
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Předpoklady
- Absolvování předmětu předpokládá úspěšné zakončení předmětu CJ3BP_JMor (Morfologie současného českého jazyka).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je vysvětlení základních pojmů užívaných v syntaxi. Úvodní přednášky jsou věnovány komunikačním funkcím výpovědi a jazykovým prostředkům jejich vyjadřování a jazykovým prostředkům jistotní a voluntativní modality. Přednášky zabývající se větnou analýzou se soustředí na větu jednoduchou, na způsoby vyjadřování základních a rozvíjejících větných členů a vztahů mezi nimi, vztahy mezi větními členy a slovními druhy. Studenti jsou seznamovány s různými přístupy k analýze věty jednoduché a také s přístupem ke klasifikaci větných struktur podle valence přísudkového slovesa. Na problematiku valence navazuje vysvětlení podstaty sémantické stránky věty. Pozornost je věnována nejvýznamnějším osobnostem české syntaxe (V. Šmilauer, F. Trávníček, F. Kopečný, K. Svoboda, J. Hrbáček, P. Hauser, M. Grepl, P. Karlík aj.).
Předpokládá se, že v závěru semestru:
- student ovládá syntaktickou terminologii;
- dokáže použít znalosti terminologie v praxi;
- orientuje se v syntaktických teoriích. - Osnova
- 1. Syntax jako lingvistická disciplína. Syntax sémantická a syntax formální. Významné osobnosti české syntaxe. Významné syntaktické práce. 2. Základní syntaktické pojmy: věta, souvětí, text; výpověď, výpovědní spojení, promluva. 3. Výpověď. Propoziční obsah výpovědi a komunikační funkce výpovědi. 4. Modalita výpovědi, prostředky jejího vyjadřování. Modalita jistotní. Modalita voluntativní. 5. Emocionální postoje mluvčího a jejich vyjadřování. 6. Větné struktury. Syntaktické vztahy (koordinace, subordinace, apozice, predikace), prostředky jejich vyjadřování. 7. Věta jednoduchá. Syntaktické vztahy ve větě jednoduché. Různé pohledy na stavbu věty jednoduché: syntaxe analytická, syntax valenční. 8. Větné členy základní a rozvíjející. Věty podmětové a bezpodmětové, větné ekvivalenty. 9. Sloveso a jeho valence. Klasifikace větných struktur podle valenčního potenciálu přísudkového slovesa. 10. Sémantická stránka větných struktur. Valence a intence. Sémantické role participantů ve větě. Sémantická hierarchizace větné struktury. 11. Odchylky od pravidelné syntaktické stavby. 12. Aktuální členění výpovědi. Pořádek slov v české větě. 13. Možnost využití materiálu Českého národního korpusu pro sledování vybraných syntaktických jevů.
- Literatura
- Čeština - řeč a jazyk. Edited by Marie Čechová. 2. přeprac. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 407 s. ISBN 80-85866-57-9. info
- GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
- Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
- Mluvnice češtiny. 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
- Výukové metody
- Přednáška;
presentace;
samostudium. - Metody hodnocení
- Přednáška.
Předmět je ukončen zápočtem.
Předpokladem pro udělení zápočtu je zvládnutí látky dané osnovou, které bude písemkou ověřeno v zápočtovém týdnu.Pro získání zápočtu musí student vyřešit správně 80 % úkolů v písemce. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/CJ3BP_JKS1