PdF:SP7BP_OFTA Oftalmologie - Informace o předmětu
SP7BP_OFTA Oftalmologie
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Jiří Vítek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Út 14:20–15:05 učebna 30
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Posluchači budou mít k dispozici sylabus předmětu a budou seznámeni se studijní literaturou.
Cílem předmětu je znalost základního pojmosloví oboru, anatomie a funkce lidského zrakového orgánu. Dále budou posluchači seznámeni se základními chorobnými stavy, týkajícími se zraku, s jejich etiologií, patofysiologií, symptomy, terapií a prevencí.
Posluchači mohou vznášet dotazy, připomínky, návrhy. Podle jejich podnětů se vyučující soustředí na obtížnější nebo aktuální témata.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu bude posluchač znát základní pojmy z oblasti anatomie a fysiologie oka, porozumí vybraným patologickým stavům, jejich příčinám, vzniku, projevům, léčbě a prevenci. - Osnova
- 1. Historie a vývoj oboru
- 2. Anatomie oka (uložení, zevní, střední a vnitřní vrstva), lomivá prostředí oka, přídatné orgány (adnexa)
- 3. Visus a jeho vyšetření
- 4. Periferní vidění a jeho vyšetření
- 5. Výpadky zorného pole, význam
- 6. Fysiologie vidění, sítnice, zraková dráha
- 7. Adaptace na světlo a tmu, jejich poruchy
- 8. Barevné vidění a jeho poruchy, vyšetření barvocitu
- 9. Elektrofysiologie oka a její využití
- 10. Akomodace a její poruchy
- 11. Presbyopie
- 12. Základy geometrické optiky oka
- 13. Refrakce oka, emetropie, ametropie
- 14. Myopie, vznik a korekce
- 15. Hypermetropie, vznik a korekce
- 16. Astigmatismus a anizometropie, vznik a korekce
- 17. Poruchy okohybného aparátu-přehled
- 18. Strabismus konkomitující
- 19. Strabismus inkomitantní
- 20. Nystagmus
- 21. Onemocnění sítnice-přehled, ROP
- 22. Záněty sítnice
- 23. Oběhové poruchy sítnice
- 24. Retinopatie
- 25. Degenerace sítnice
- 26. Odchlípení, nádory a poranění sítnice
- 27. Katarakty-přehled, příčiny vzniku
- 28. Vrozené a perinatální katarakty
- 29. Katarakty podmíněné metabolickými a fyzikálními vlivy
- 30. Presenilní a senilní katarakty
- 31. Léčení katarakt
- 32. Glaukomy-přehled, příčiny vzniku
- 33. Primární a sekundární glaukomy
- 34. Glaukomy s uzavřeným úhlem (akutní a chronická forma)
- 35. Glaukomy s otevřeným úhlem (chronický prostý glaukom, glaukom při nízkém nitroočním tlaku, glaukom hypersekreční)
- 36. Kongenitální glaukom
- 37. Sekundární glaukom, absolutní glaukom
- 38. Terapie glaukomů.
- Literatura
- VÍTKOVÁ, M., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., ŘEHŮŘEK, J. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999, s. 13-26. ISBN 80-85931-75-3.
- KRAUS, H. a kol. Kompendium očního lékařství. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-079-1.
- Výukové metody
- Přednáška s výkladem obtížných partií látky, teoretická příprava z doporučených tištěných a elektronických informačních zdrojů. Zpětná vazba - reakce posluchačů během přednášky či v konzultačních hodinách.
- Metody hodnocení
- Zkoušku/kolokvium z předmětu studenti vykonají písemně, a to formou písemného testu. Test obsahuje 10 otázek s uzavřenou volnou odpovědí. Pro úspěšné absolvování předmětu musí být správných odpovědí alespoň polovina. Okruhy ke zkoušce jsou veřejné, respektují osnovu předmětu. V případě nesouhlasu studenta či jiných překážek, jež mu brání splnit písemnou formu (test), lze vyzkoušení provést ústně. Vyučující posluchači zadá 3 otázky, vycházející ze sylabu předmětu, umožní mu písemnou přípravu.
Po dohodě se studenty jim vyučující uloží domácí přípravu z doporučených informačních zdrojů k následující lekci. V případě potřeby je možné před výkladem nové látky ověřit a stručně připomenout anatomické a fysiologické poměry v organismu (slovně, obrázky, schématy, videoprojekcí, PC prezentací). V případě absence studenta ve výuce mu vyučující může zadat stručné písemné zpracování tématu, vztahujícího se k probírané látce. Konzultační hodiny mohou posluchači využívat k řešení problémů, týkajících se předmětu i svého studia. - Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Literární zdroje VÍTKOVÁ, M. et al. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999, 94 s. KOLEKTIV. Oční lékařství. Učebnice pro LF. Praha: Avicenum, 1987, 244 s. KOLEKTIV. Kompendium očního lékařství. Praha: Grada, 1997 Další informace vždy upřesní vyučující na začátku kurzu. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/SP7BP_OFTA