PdF:PDR_APOD Aktuální problémy didaktik - Informace o předmětu
PDR_APOD Obecné otázky oborových didaktik
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/0/10. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc. (přednášející)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD4) (2)
- Cíle předmětu
- věnovat pozornost problematice kurikula daného vyučovacího předmětu a vymezit základní učivo, standardy a kompetence, a to v souladu s celkovým pojetím současné reformy;
propracovat instrumentária vhodných výukových metod a didaktických prostředků, včetně moderní didaktické techniky a e-learningu;
cílem předmětu je, aby studenti pochopili tyto souvislosti a dovedli je aplikovat na didaktiku svého předmětu - Osnova
- Pedagogika, pedagogické disciplíny a jejich vzájemné vztahy. Modely obecné a oborové didaktiky. Oborová didaktika. Obecná problematika kurikula. Kurikulum vyučovacího předmětu, roviny kurikula. Základní, kmenové, exemplární, jádrové učivo. Výukové metody daného vyučovacího předmětu. Analýza učebnic v daném předmětu. Didaktické prostředky a moderní didaktická technika. Využití e-learningu v daném vyučovacím předmětu. Specifičnost výuky v daném vyučovacím předmětu. Integrace vyučovacích předmětů. Úloha oborových didaktik při realizaci školního vzdělávacího programu. Specifičnost výzkumů v oborových didaktikách.
- Literatura
- doporučená literatura
- DOSTÁL, A. M. K základním problémům obsahu vzdělání. Praha : SPN, 1975.
- Výukové metody
- přednáška, diskuse
- Metody hodnocení
- Typ zkoušky: ústní Nejméně 3 konspekty z literatury, případně metodicky zpracované materiály pro výuku.
- Informace učitele
- BROCKMERYEROVÁ-FENCLOVÁ, J.. ČAPEK, V., KOTÁSEK, J. Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 2000, č. 1, s. 23-37. ČAPEK, V. Metodologické otázky didaktik vědních, uměleckých a technických oborů. In Speciální didaktiky jako vědní obory a jako studijní předměty. Sb. z konf. Praha : UK, 1981. DRAHOVZAL, J. et. al. Didaktika odborných předmětů. Brno : Paido, 1992. DOSTÁL, A. M. K základním problémům obsahu vzdělání. Praha : SPN, 1975. HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988. JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělání. Brno : Paido, 2005. CHODĚRA, R. Didaktika, obecná didaktika, metadidaktika? Pedagogika, 2002, č. 1, s. 36-40. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. KOUDELA, J. Didaktika ekonomických předmětů. Praha : SPN, 1984. MALÍŘ, F. Didaktiky cizích jazyků jako vědní obory. Praha : Academia, 1971. MAŇÁK, J. Aktuální otázky oborových didaktik. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Sb. z konf. Brno : MU, 2004. SLAVÍK, J. Lesk a bída oborových didaktik. Pedagogika, 2003, č. 2, s. 137-140. SLAVÍK, J., JANÍK, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 2004, č. 4, s. 336-353. SUP, J. K aktuálním pojmům didaktik odborných předmětů. Brno : VUT, 1982. ŠIMONÍK, O. Oborové didaktiky a pedagogická praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Sb. z konf. Brno : MU, 2004. ŠVEC, V. (ed.) Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno : Paido, 2000.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/PDR_APOD